Boekverslag : Belcampo, - Luchtspiegelingen
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1407 woorden.

Belcampo, Luchtspiegelingen






Titel: Luchtspiegelingen


Schrijver: Belcampo


Selectie uit de verhalen:





Bekentenis





  • Man stapt in trein, ziet zichzelf zitten, lichte paniek


  • Praten, besluiten om het jaar van leven te wisselen


  • De één is een vrij man, reist rond (Belcampo)


  • De ander werkt op kantoor en heeft vrouw/kinderen


  • Aan het eind van elk jaar zien ze weer uit naar het andere leven






Het verhaal van Oosterhuis





  • Belcampo ontmoet man (Oosterhuis) op terrasje


  • Oosterhuis vertelt het volgende verhaal:


  • Na z´n doctoraal vertrokken naar Indië (Sumatraanse westkust)


  • Hier werken als gouvernements veearts


  • Met gids op ezel bergen in


  • Stort in ravijn (bruggetje begaf het), verliest bewustzijn


  • In de kloof huist beschaving die niemand kent


  • Oosterhuis wordt door hen verzorgd


  • Mensen ‘aanbidden de zon’, schijnt maar paar minuten per dag


  • Oosterhuis werd er gelukkig, leven was er goed, iedereen gelukkig


  • Tijdens rondzwervingen verschrikkelijke ontdekkingen


  • Het volk leeft van rijkdommen van de mensen die naar beneden zijn gestort


  • Gebeurd opzettelijk en systematisch


  • Gids leidde de toeristen over het bewuste bruggetje


  • Volk leefde hierdoor in schuld


  • Oosterhuis werd verheerlijkt, op hem rustte geen schuld, had de val overleefd


  • Oosterhuis besloot te vertrekken


  • Neemt geld en sierraden uit grot en klimt in 4 dagen naar boven


  • Ziet nu onze maatschappij heel anders en wil weer terug naar de kloof, naar vrouw en

    kinderen






Liefdes zegepraal II





  • Graaf woont in kastaal in potdicht woud


  • Rondom borden met ‘Vrijende paren worden doodgeschoten’


  • Toch konden ze het niet laden en werden geschoten


  • Een zekere jongeman kwam in het dorp en geloofde het niet


  • Met twee poppen naar woud, poppen geschoten, man in kist naar kasteel


  • Paren in alcohol in grote doorzichtige cilinders


  • Warda, dochter graaf ontmoet jongen


  • Krijgt rondleiding door ruimte met cilinders nr. 1 t/m 23


  • Graaf vult lege cilinder met alcohol, jongen duwt hem erin


  • Jongen woont maand met Warda en vertrok toen


  • Borden weg, cilinders begraven






Het hardnekkig verlangen





  • Beeldschoon meisje, alles perfect, knap, vrolijk, eerlijk


  • Alleen… twee neuzen, dus geen minnaar


  • Overal nagekeken, niet gelukkig, spot mee gedreven


  • Ging hulp zoeken:


  • Kerk; straf voor ouders of mensheid


  • Professoren; erg interessant, maar konden er niks mee


  • Plastisch chirurg; besloot ze niet te doen, harmonie in gezicht zou verstoord worden

    (nog lelijker)


  • Man wilde haar voor de commercie, mooie act: twee neuzen


  • Vond haar geluk bij kunstenaar (Belcampo?): 1 neus even bijzonder als 2 of 3






Amsterdam





  • Elianora wordt thuisgehouden door man, ziet weinig van wereld


  • Besluit er van door te gaan, uit huis via zolderraam


  • Komt bij haven in café, er heerst grote opwinding


  • Retourvloot uit Bantan


  • Traditie: vrouwen in boten, liefde bedrijven met ‘uitgehongerde matrozen’


  • Onwetend stapt Elianore in bootje, dacht aan huldiging/verwelkoming


  • Op grote schip betast door matroos, stribbelde tegen


  • Officier schoot te hulp, ontfermde zich over haar


  • Matroos bleek heldendaad te hebben verricht


  • Ze had spijt hem het korte geluk niet gegund te hebben


  • Ging van het schip en naar huis


  • Wilde weg uit brave leventje en dit gebeurde


  • Gaf zichzelf aan de matrozen






Avontuur in Amsterdam





  • Man moet stuk schrijven over karakter van Amsterdam


  • Zoekt contact met Opperwezen (:Tutoyeer me gerust, de Duitsers doen het allemaal, dan

    mag jij het zeker.’), 30 jaar te leven, 11.000 dagen


  • Tienduizend zielsdagen op een dag beleven, zo goed beeld krijgen van wat zich werkelijk

    afspeelt in Amsterdam


  • Dag zelf beleefd hij normaal, volgende morgen half 8 kwamen de belevenissen van de

    10.000 anderen van die dag bij hem samen


  • Hij dacht dat hij gek werd


  • Vervolgens worden er een paar gebeurtenissen verteld






Dagboek van een arts





  • Man met alleen nog een arm komt binnen in praktijk


  • Hij at zichzelf op, alleen zijn laatste arm kon hij er zelf niet afkrijgen


  • Arts moest het voor hem eraf halen


  • Overdonderd en geschrokken


  • Uiteindelijk besloot deze zijn medewerking niet te ontzeggen






Circus





  • Dokter wordt geroepen, moet naar circus komen


  • Hier aangekomen wordt hij naar grote circustent geleid


  • Hierin ligt grote reuzin van het circus in barensnood met weeën en al


  • Met ladder klautert hij boven op haar om de ligging van het kind te bepalen


  • Vervolgens diende hij over te gaan tot het inwendige onderzoek, dit liet hij echter maar


  • Toen de vruchtvliezen braken waren er maar twee persen nodig


  • Kind ter grootte van een HBS-er kwam te voorschijn


  • Toen hij de volgende dag op kraambezoek wilde gaan was het circus alweer vertrokken






Het woeste paard





- Over het grote paard Rinocieros, die uit z’n kooi breekt en dood en verderf

zaait, op het eind vraagt hij God om genade





Het verhaal van ongeveer drie kantjes is geheel op rijm geschreven





Het plan Kruutntoone





  • Het gaat niet goed met Rijssen, economisch gezien door de Japanse concurrentie is het

    treurig gesteld in Rijssen


  • Naar aanleiding van de zeer lucratieve Oostmarsumse paasgebruiken (het vlöggeln) heeft

    de heer Kruutntoone verzonnen iets soortgelijks te organiseren in Rijssen


  • Het plan was om met een groot paasvuur op het dorpsplein en bijbehorende ritueeltjes de

    toeristen op tweede paasdag naar Rijssen te lokken en zo gebeurde het


  • Maar het liep helemaal verkeerd


  • Een man op het bordes van het stadhuis schreeuwde een rede van het bordes over de dag

    des oordeels en over God en sprong vervolgens vanaf het bordes het vuur in


  • Een hysterie brak uit onder de toeristen. Het bracht hen er zelfs toe zichzelf in het

    vuur te gooien


  • De Rijssenaren waren in hun huis gevlucht, waar ze luisterden naar het gekerm en het

    gebrul dat van het plein kwam.






De uitvaart





  • Uitgehongerden en zieken in grote kuil


  • Boven hen rondom mensen met feestmaal, muziek


  • Vermaakten zich met de mensen in de kuil door eten naar beneden te gooien, waar dan om

    gevochten werd


  • Of ze naar boven laten klimmen voor een mooie vrouw, wat ze nooit lukten en dus naar

    beneden vielen en het leven lieten


  • De ik-persoon beweerde zich er niet mee, hij stond boven het beestachtige gevecht om een

    hapje eten


  • Toch kon hij het ook niet laten en na een tijdje klom hij naar boven naar een vrouw, hij

    bereikte haar wel en ze bedreven de liefde op een plateautje tot ze door een lakei met een

    stok de afgrond in geduwd werden






De dingen de baas





  • Alle dingen nemen het bestuur over op de aardbol, ze trekken massaal weg uit de huizen

    en de mens krijgt van hen te eten


  • Op een toespraak van de dingen wordt aan de mensen uitgelegd wat er gebeurd is: ‘De

    dingen hebben de macht overgenomen.’


  • Lang houdt het echter niet stand, sommige dingen zoeken weer contact met hun vroegere

    eigenaars


  • Tot slot moet de aarde het zaakje (de dingen) weer op orde krijgen


  • Hij spreekt de dingen toe dat zij hun plaats moeten kennen, zij zijn tenslotte

    gecreëerd door de mens


  • Binnen 24 uur was alles toen weer bij het oude






Genesis





Zie boek blz 366 t/m 368





Vind ik het mooiste verhaal





De preek van Adam Langenberg





  • In zijn preek stelt Adam Langenberg het leven gelijk aan een zandloper:


  • Eerst beweegt alles normaal en daarna, de zandloper wordt omgedraaid gebeurt alles

    achterstevoren


  • Het komt er op neer dat je zuinig moet zijn met de slechte dingen en zoveel mogelijk

    mooie dingen beleven, want ze komen steeds terug, is het niet in onze volgorde dan wel

    andersom






Het grappige aan dit verhaal is dat je nooit iets slechts kan bedenken als je de wereld

andersom denkt





Steeds de laatste zin van een verhaal (meestal losse alinea) is vaak erg mooi/grappig.

Die geeft meestal weer waar het de schrijver in het verhaal om te doen is geweest, het zet

je aan het denken over wat er gebeurt is.

Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen