![]() |
Boekverslag : Agota Kristof - Le Grand Cahier
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 997 woorden. |
Bibliografie Ondertitel: - Jaar van eerste uitgave: 1986 Thema: Het effect dat de oorlog kan hebben op jonge kinderen zonder een liefhebbende ouder of voogd. Samenvatting Korte samenvatting van de inhoud: Het boek gaat over twee tweelingbroers die in de oorlog door hun moeder van de stad naar hun oma op het platteland worden gebracht waar ze tot na de oorlog moeten blijven. De verzorging die de jongens daar krijgen is minimaal. Ze krijgen een keiharde opvoeding van hun oma, die door iedereen ‘de heks’ wordt genoemd. Ook worden ze zonder het zich eigenlijk te beseffen keer op keer met alle wreedheden die de oorlog met zich meebrengt, geconfronteerd. Daardoor leren ze zichzelf gedrag aan, dat hen naar hun idee zal beschermen tegen het vele kwaad. Ze gaan wrede oefeningen doen waardoor ze zowel geestelijk als lichamelijk gevoelloos lijken te worden. Aan het einde van de oorlog zien ze hun moeder nog één keer als ze langskomt om ze op te halen en over de grens te vluchten voor de geallieerden. Maar de jongens willen niet meer mee met hun moeder. Ook zien ze hoe hun moeder voor hun ogen sterft, haar nog ongeboren kind bij zich dragend. Ook hun vader sterft voor hun ogen als hij tracht de grens met hun hulp over te vluchten. Op het laatste moment besluiten de jongens hun reeks oefeningen met de allerzwaarste opgaaf die een tweeling zich kan bedenken: een van hen steekt, zich met het lijk van hun vader voor de mijnen beschermende, de grens over en dat is meteen het einde van het boek. Eerste reactie achteraf en een motivering: Ik vind dit een aangrijpend boek, omdat het over twee jongens gaat die al op jonge leeftijd hun moederliefde moeten missen en er verder ook niemand is die überhaupt tracht deze taak op zich te nemen. Ook is het heel aangrijpend dat ze zich niet lijken te beseffen wat een onrechtvaardig en abnormaal lot ze hebben. Ze nemen genoegen met wat ze hebben en vragen niemand om hulp, wat je eigenlijk wel zou verwachten in hun situatie. Analyse van het verhaal: Tijdverloop: Het tijdverloop van het boek is in zoverre chronologisch, dat de gebeurtenissen zich vanaf het begin tot het einde op volgorde van tijd afspelen. De enige onregelmatigheid is dat je ergens in het boek, zeg maar als je er al in zit, leest dat ze een schrift kopen waar ze hun belevenissen noteren als ze die belangrijk genoeg vinden om te noteren. Terwijl ik dat las, kreeg ik het idee dat ik dat wat ik eerder had gelezen eigenlijk na deze informatie had moeten lezen. Hoe die onregelmatigheid heet weet ik niet. Plaats van handeling: Waar het verhaal zich afspeelt is nergens in het boek te bekennen. Het enige dat ik weet is dat het zich in een oorlog afspeelt en dat ze op het platteland bij hun oma inwonen en dat ze in de beurt van een grote stad wonen. Dan kun je dus veel plaatsen op de wereld bedenken, dat ligt maar net aan je fantasie. Wijze van vertellen: Het verhaal is geschreven in de 1e persoon meervoud, in de ‘wijvorm’ dus. Wat zorgt ervoor dat je verder wilt lezen in het boek: In dit boek wordt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld door de kopjes en door de wetenschap dat de jongens altijd wel iets beleven. Ook zijn de hoofdstukjes erg kort, gemiddeld zo’n anderhalve pagina en daardoor dacht ik telkens: “Nou nog één hoofdstukje dan”... Personages: De tweeling, twee jongens die bij hun oma gaan wonen omdat het leven in de stad te onveilig en armoedig is. Ze moeten bij hun oma op het platteland wonen. Ze is erg streng en geeft hen niet de liefde die ze nodig hebben. Ze leren de gruwelijkheden van de oorlog kennen. Door deze twee dingen worden de jongens al op vroege leeftijd gedwongen volwassen te worden en voor zichzelf te zorgen. Dit kunnen ze niet aan. Ze gaan elkaar afranselen om zich te harden tegen de kwade dingen van de oorlog en hun oma. Ze worden meermalen misbruikt door pedofiele mensen en ze lijken niet te beseffen dat het niet normaal is. De oma, een strenge vrouw die haar kleinzoons hard laat werken in de moestuin en om het huis. Ze staat in het dorp bekend als “de heks” en op een gegeven moment komt de tweeling erachter dat ze haar eigen man in de tuin heeft begraven. Bec-de-Lièvre, (vert. Hazenlip, zo noemen ze hun buurmeisje die blijkbaar een hazenlip heeft), een meisje die compleet gestoord is geworden door de oorlog. Ze wil dat iedereen met haar vrijt en ze heeft zelfs gemeenschap met haar hond. Ze woont samen met haar moeder die zich zorgen over haar maakt maar die niet weet wat ze ermee aan moet. De soldaat die bij hen inwoont, hij is homoseksueel en komt uit het buitenland. Hij leert de tweeling een vreemde taal in ruil voor seks met hem. De officier die af en toe langskomt, hij vrijt met de oma van de tweeling. De tweeling begluurt hen terwijl ze ‘het’ doen. De pastoor, die wil dat ze zich bekeren tot het geloof. De tweeling werkt alleen maar mee omdat ze zichzelf en elkaar onderwijzen en omdat ze daarvoor boeken nodig hebben. Ze gaan iedere avond de bijbel lezen. Later gaan ze de pastoor chanteren. Ze weten dat de pastoor Bec-de-Lièvre heeft misbruikt. Ze willen hun mond houden in ruil voor eten en boeken. Ze brengen het ook bij Bec-de-Lièvre en haar moeder omdat ze genoeg hebben. Het dienstmeisje van de pastoor, die eerst heel aardig lijkt. Ze neemt de verwaarloosde tweeling onder haar hoede en verzorgt hen. Maar ze blijkt bijbedoelingen te hebben. Ze laat de tweeling seks met haar hebben. Uiteindelijk sterft het dienstmeisje omdat het gasstel in de keuken ontploft. Titelverklaring: De titel “Le Grand Cahier” (vert. Het Grote Schrift) is afgeleid van het schrift waar ze in het verhaal hun belevenissen in schrijven. Eindoordeel: Ik vind “Le Grand Cahier” een goed boek dat ik, als ik er tijd voor had gehad, in één adem uit had gelezen. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |