U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : André Breton - Nadja.
Deze versie komt van http://www.studentsonly.nl/uittreksels/bv.asp?BvID=326 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1178 woorden.

Bibliografie
Aantal pagina’s: 190


Samenvatting
Résumé :

L’écrivain entamme le livre en exposant sa lutte avec soi-même, la recherche de son identité et l’essentiel de son être. Les questions “qui suis-je” pourquoi vivre. Toutes les penses qui tournent dans la tête de l’écrivain.
Ensuite il nous permets un regard dans son journal. Cette partie est dominé par la femme Nadja, qui le hante et accompagne comme un fantôme dans toute ses penses et actions. Son charisme et mystère est hélas du a un trouble mental, et finallement elle se retrouve dans un institut psychiatrique.
La dernière partie du livre est une réflection de l’écrivain sur la periode de sa vie dont il fait part au lecteur.

Informatie over de schrijver:

André Breton werd geboren in Tinchebray ( Orne) als zoon van een winkeleigenaar. Hij bracht zijn jeugd door aan de kust van Bretagne en begon al vroeg met het schrijven van gedichten. Hij ontmoette de dichter Paul Valéry toen hij nog jong was. Breton studeerde medicijnen en later psychologie en hij ontmoette Freud in Wenen in 1921. Hij is nooit geslaagd, maar gedurende de 1ste WO diende hij de neurologische afdeling van het leger en hij probeerde om technieken van Freud toe te passen op zijn patiënten. Onder de vrienden van Breton was Jacques Vaché, een gewonde soldaat, die in zijn brieven de stomheid van kunst en de vreugdevolle nutteloosheid van alles verklaarde, hij pleegde zelfmoord in 1919. Vaché, wiens woedende antwoord op het bloedbad in de loopgraven de inzichten van verschillende artiesten reflecteerde, werd als voorbeeld gebruikt door de dadaïstische beweging.

In 1916 ging Breton voor het eerst bij een dadaïstische beweging, mar keerde later tot het surrealisme. Zeer belangrijk voor zijn literaire werk was zijn oorlogse ontmoetingen met Apollinaire. Zijn ‘Manieste du Surréalisme’ werd gepubliceerd in 1924. Beïnvloedt door psychologische theorieën Breton definieerde Surrealisme als een reünie van het bewustzijn en het onbewuste gebied der ervaring zo dat de wereld van dromen en fantasieën verenigd zouden worden in de alledaagse wereld.

In 1930 publiceerde hij verschillende verzamelingen van gedichten. Niettemin, zijn proza werd meer gerespecteerd dan zijn poëzie, en onder zijn meesterwerken is ‘Nadja’ (1928), een portret van Breton en een gekke en geïnspireerde vrouw, een patiënt van Pierre Janet.

Na de 2de WO reisde Breton in het zuidwesten en west India en hij keerde terug naar Frankrijk in 1946. Hij werd snel het centrum van jonge surrealisten. In de jaren 40 en 50 schreef Breton essays en verzamelingen van gedichten, waaronder ‘Arcane 17’ (1945), een verklaring van liefde. Hij stierf in Parijs op 28 september 1966.




Informatie over mezelf

Ik keek op de achterkant van het boek en dacht dat dit weer zo’n standaard boekje zou worden met een verhaaltje erin van een meisje dat Nadja heet. Maar dat bleek helaas heel anders uit te pakken.
Ik verwacht dus een normaal verhaal ( in het beste geval een spannend verhaal), en ik hoop dat het niet te moeilijk is, want anders duurt het weer zolang om er doorheen te komen.

Opdracht over de inhoud :

Ik heb gekozen voor opdracht b. ( Omdat er over dit boek niet veel te vertellen valt heb ik extra aandacht aan de samenvatting gegeven.)

Het boek is volgens mij in te delen in drie stukken. Het eerste deel van blz. 9 t/m 70, het tweede deel van blz. 71 t/m 172 en deel drie van blz. 173 t/m 190. Ik ga deze drie delen afzonderlijk bespreken.

Deel 1:
Dit deel is een soort inleiding over hoe de schrijver denkt. En dat denkpatroon is niet echt normaal. Het begint allemaal met de belangrijkste levensvragen van de schrijver. Hij stelt de lezer allemaal vragen, vervolgens geeft hij zijn eigen antwoord op die vragen en dan gaat hij weer een stukje verhaal vertellen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Bijvoorbeeld over een moord, een rommelmarkt en over een handschoen. Nu heb ik dus vernomen dat dit surrealisme is. Er zit in dit deel geen volledig verhaal. Het is een soort mix van gedachteflitsen en ervaringen van de schrijver. Er zit geen tijdsvolgorde in.
Deel 2 :
Deel twee is geschreven in de dagboekvorm. Het begint op 4 oktober en loopt tot 12 oktober. Dan wordt er een stuk tijd overgeslagen en vervolgens weer een flashback die weer rond de tijd van 13-15 oktober zit.
Het dagboek begint (4 oktober) met de kennismaking van de verteller met Nadja die hier wordt voorgesteld als een soort femme fatale. Er zijn geen directe conversaties. De verteller zegt alleen maar wat Nadja zelf gezegd heeft. Op 5 oktober heeft de verteller een eerste afspraak met Nadja. 6 T/m 12 oktober gaat alleen over hoe de verteller met Nadja omgaat. Er gebeurt niet veel. Dan wordt Nadja uiteindelijk opgenomen in een psychiatrische inrichting. Er volgt een uitleg over hoe de verteller denkt dat het eraan toe gaat in psychiatrische inrichtingen en waarom deze de mensen alleen nog maar gekker maken.
Deel 3
Dit laatste deel bevat wederom geen logica. Alles wordt weer door elkaar gehaald. Er komen verhalen over zijn eigen leven en over het boek zelf, waarom die foto’s allemaal zijn afgedrukt in het boek. Hij spreekt nogmaals de lezer aan en eindigt met een verhaaltje over hoe hij denkt dat zijn toekomst (lot) zal zijn. Het verhaaltje gaat over een vliegtuig dat is neergestort dus ik denk niet dat dat positief is.

Eigen oordeel :

Ik dacht dus dat dit een gewoon boek was. Blijkt het een surrealistisch boek te zijn waar je echt geen touw aan vast kunt knopen. Er zit absoluut geen verhaal in. Alleen het dagboekgedeelte heeft een beetje structuur. Het boek gaat in principe gewoon helemaal nergens over. Ik heb zelden zo’n ongelofelijke onzin gelezen. Nu zullen er ook wel positieve dingen zijn bij dit boek, maar die heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik vond de zinnen erg lang, waardoor je elke zin zeer aandachtig moet doorlezen en vervolgens een paar woorden moet opzoeken voordat je een beetje snapt wat er staat. Dat is erg vervelend. Er gebeurt ook helemaal niets in het boek. Daarom vond ik het echt erg saai. Toen ik zei dat ik een surrealistisch boek had gelezen zei mijn moeder dat ik daar nog veel te jong voor ben en dat ik er daarom niets van snap. Dat zal dan wel zo zijn. Maar op dit moment vind ik dit toch wel het allerslechtste boek dat ik ooit gelezen heb.

Creatieve opdracht

Omdat het boek surrealistisch geschreven heb ik ook een surrealistische kaft gemaakt met allemaal stukjes van bestaande surrealistische werken.

Omdat de schrijver met die boek de diepere betekenis van het leven wil benadrukken hebt ik een levensvraag als titel gekozen.

Waardering voor het boek

Ik geef het boek het cijfer 4,0.
Het boek krijgt dit cijfer omdat de literaire waarde voor mij niet hoog is. Ik lees graag een goed verhaal en niet een hoop onzin. Er zal vast wel een diepere betekenis in zitten, maar ik denk dat mijn capaciteit niet groot genoeg is om daar achter te komen. Het is al moeilijk genoeg om gewoon een frans boek te lezen. Ik weet nu in ieder geval dat ik absoluut niet van surrealistische boek hou.


Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen