U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Thea Beckman - De Stomme Van Kampen.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=3511 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 940 woorden.

Zakelijke gegevens.

Auteur: Thea Beckman
Titel: De Stomme van Kampen.

De Stomme van Kampen, Lemniscaat, Rotterdam, 1992-4, 180 blz.
Het boek is een Historische roman.

Eerste reactie.

Ik heb dit boek gekozen omdat ik al veel meer van Beckman heb gelezen. Ze schrijft zo leuk dat ik gewoon op volgorde in de bibliotheek een boek heb gepakt zo ook dit boek.
Het mooie van dit boek vind ik hoe Beckman beschrijft hoe moeilijk het is voor een mens in dit geval een jonge man om doofstom geboren te worden en een goed vak te leren. Ook de emoties van de moeder zijn mooi weergegeven. Ik vind het goed en zeer ontroerend verteld.

Verdieping samenvatting.
In dit boek is de schrijver aan het woord voor de Stomme (Hendrick Averkamp)
Het begint allemaal in het boek op Hendrick zijn tweede levensjaar. Zijn moeder merkt dan dat haar zoon niets kan horen en dat is in de 16e eeuw een ramp omdat je dan niet naar school kan en geen vak kan leren. Het is dubbel zo erg omdat zijn vader (Barend) de apotheker van Kampen is en zijn kinderen normaal altijd naar de Latijnse school (het gymnasium) gaan om daarna arts of predikant te worden. Zijn moeder laat het er niet bij zitten en wil dat Hendrick leert schrijven. Dat lukt haar, intussen krijgt Hendrick nog wat broers Rutger, Peter, Lambert en Evert en een zusje genaamd Femmetje. Omdat de Averkamps het nogal druk hebben, hebben ze een meid Lientgen en een hulp Samuel. Ook komt hun tante Sara een tijdje om haar zus te helpen met het leren van dingen aan de Stomme. Iedereen lacht altijd om de stomme en Hendrick denkt dat ze hem toelachen dat is niet zo maar dat begrijpt hij niet. Zij moeder heeft daar veel verdriet van. Zijn moeder wil dat haar zoon een vak leert en gaat opzoek naar een leermeester. Niemand wil iemand die stom is in dienst hebben behalve Kladde de dorps tekenaar hij is 50 en nadat Hendricks moeder hem haar zoon zijn tekeningen heeft laten zien gaat hij met hem aan de slag. Hij leert hem veel totdat in 1602 de pest uitbreekt in Amsterdam, dat verspreidde zich naar kampen. Hendrick zijn vader de knecht Samuel en oudere broer Rutger ,die Hendrick altijd bespotte, gingen dood een paar dagen later stierf ook kladde en Hij liet alles na aan Hendrick en hij hoopt ,dat stond in zijn afscheidsbrief, dat Hendrick een goede leermeester in Amsterdam moest zoeken.
Hendrick zijn moeder zorgt ervoor dat zijn tante Sara een leermeester vindt. En dat lukt. Hij heette David Vinckboons. Hendrick trok daar in huis en David leerde hem veel. Ook een leerling van David is Cabel hij is bijna hetzelfde als Hendrick ook een buiten beentje maar hij kan praten maar doet dat zelden. Het worden goede maatjes en schilderen er een eind op los. Hendrick had een voorkeur voor winter landschappen en tekende die veel. Zijn leermeester vond dat niks en Cabel nam het voor hem op en kregen ruzie. Cabel zorgt voor een andere leermeester genaamd Pieter Isaacz. Die laat Hendrick gewoon tekenen en zijn winter landschappen worden bekend. Hij mag zijn schilderijen gaan signeren van het gilde. Pieter wordt hofschilder in Denemarken en verkoopt het huis. Hendrick wil nu naar huis en Spreekt met Cabel af dat hij gaat schilderen in Kampen en dat Cabel ze verkoopt in Amsterdam. Nu zijn die schilderijen bekend.

Verdieping verhaaltechniek.

Het verhaal speelt zich af in de 16e eeuw in Kampen. De schrijver weet wat er gaat gebeuren en hij zegt ook veel dingen namens de stomme omdat die niet kan praten het is dus een Auctoriaal verhaal. De verhaal techniek is goed de schrijfster gaat veel in op kleuren en stoffen vooral bij de schilderijen die beschreven worden. Ook vertelt ze goed de gevoelens van Hendrick omdat dat in dit geval zeer belangrijk is omdat hij niet kan praten. De verhaal situaties maakt Beckman duidelijk door aan het begin van iets nieuws elke keer de leeftijd van Hendrick te vermelden.

Verdieping thematiek.

De hoofdgedachte van deze tekst is: ook al heb je een handicap, met doorzettingsvermogen kom je er wel. De typerende tekst gedeelten zijn:
1. Dat Hendrick leert lezen en schrijven.
2. Dat Hendrick leert tekenen.
3. Hendrick gaat naar Kladde.
4. Hendrick naar Amsterdam.
5. Hendrick krijgt eigen insigne.





Verdieping plaats in de literatuur geschiedenis.

In 1992 is het werk voor het eerst gepubliceerd. Thea Beckman heeft heel veel werken van vroegere tijden geschreven allemaal tussen de tijd 1145 en 1723
Ook dit boek en dat typeert haar. Dit werk is heel goed te vergelijken met andere boeken van Beckman. Het is niet typerend voor de tijd waarin het is ontstaan.
Nog meer boeken van Beckman zie bijlage.

Beoordeling.

Ik vind het een heel emotioneel boek omdat het duidelijk wordt hoe het is om in die tijd doofstom te zijn. Het mooiste stukje vind ik dat Hendrick een eigen handtekening onder zijn schilderijen mag zetten en daarmee bewijst hoe goed hij is. Het is duidelijk en voor iedereen aan te raden als ik een cijfer mocht geven kreeg het boek een 8. Het boek heeft me ook aan het denken gezet over hoe blij ik eigenlijk moet zijn dat ik gezond ben.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen