U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Net Zoals Een Waterval Minder De Dorst Lest Dan Glaasje Water - Synthese: Informatie Die Niet Informeert Door Gera Ingezonden.
Deze versie komt van http://www.scholieren.be/huiswerk/show_stuk.php?id=873 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 309 woorden.

Synthese: Informatie die niet informeert door Gerard Bodifée





“Hoe meer informatie hoe minder informatie”: hoe meer er verspreid wordt hoe minder er opgenomen wordt. Hoe meer internet, hoe minder nieuws, (net zoals een waterval minder de dorst lest dan glaasje water).



Medium TV is geen goed middel om de kennis op verhelderende inzichten aan te bieden.

De krant is een betere manier, de lezer kan volgen op eigen tempo volgens eigen keuze

Vb. krantCNN (als je een half uur de krant leest ben je beter geïnformeerd dan dat je een hele avond CNN kijkt.)



Op TV is de wanverhouding tussen de hoeveelheid verspreide informatie (aantal bits) en de informerende informatie lachwekkend. De vele miljoenen bits is een grote investering maar geeft weinig informatie. Enkel opwinding. De beelden trekken informatie af i.p.v. ze toe te voegen.



De manier waarop de informatie op TV wordt gepresenteerd heeft een dubbele tegenstrijdigheid.

1) De eisen die gesteld worden aan de kijker om de informatie op te nemen.

het bevattingsvermogen van de kijker wordt niet hoger geschat dan die van een matig ontwikkelde 14-jarige.

maar er is een buitengewone mentale behendigheid nodig + concentratie om de aandacht bij de informatie te houden door de opdringerige beelden. Men moet aandacht kunnen verdelen over woord en beeld.



De visuele informatie, niet enkel op TV maar ook in kranten en tijdschriften ligt de nadruk op beeld, “beelden spreken meer dan woorden!”





Een eenvoudige grafiek is niet goed genoeg voor de informatie verstrekkers, geen beeld met cijfers, geen grafiek (te moeilijk voor de “kleuters” die we zijn)  beelden!!, omdat beelden visueel beter overkomen ondanks grafieken meer informatie bevatten.



Paradox: getoonde beelden geven in bits meer informatie maar gedetailleerd geven ze minder informatie dan een gewone tabel.



Visuele voorstelling rukt buiten op. Een student die surft op het internet is minder geïnformeerd over de wijde wereld dan een vroegere student die enkel zijn boeken had.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen