U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Anoniem, - Zwerftocht Met Korilu.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=6790 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 885 woorden.

?, Zwerftocht met Korilu






A:





Het boek gaat over Jasper die met Korilu de wereld doortrekt. Jasper maakt van alles

mee. En de wereldreis kost hem niets, omdat hij de mensen helpt met kleine karweitjes hij

krijgt als vergoeding vervoer of onderdak.





Het boek begint in Nederland hij neemt van zijn moeder afscheid en trekt de wijde

wereld in met korilu. Ze trekken van Nederland naar het zuiden door de Alpen en ze komen

in de bergen een gewonde man tegen ze helpen de man en Jasper krijgt als vergoeding de

wandelstok van de man. Na een lange tocht komen ze langs de zee en ze helpen zeelui ze

mogen van de mensen mee naar Afrika. Ze trekken door de Sahara en komen op een harde

zandvlakte. Ze vinden op die zandvlakte een gestrand vliegtuig dat motor pech heeft. De

korilu vroeg aan Jasper of ze door de Himalaya wilden trekken omdat dat daar hun eigen

huis is van de Korilu’s. Na Azië trekken ze verder naar Australië en ze helpen

goudzoekers naar goud zoeken. Na een lange tijd in Australië zijn geweest te trekken ze

verder naar Zuid-Amerika. Waar ze het moeikijk te voorduren krijgen in de jungle. Toen ze

er aankwamen was Jasper had zat naar twee jaar een hij wou terug naar Nederland.





Verhaal analyse:





B:





1





De titel:





De titel van het boek is zwerftocht met Korilu. Ik vind de titel van het boek gekozen

omdat Jasper met Korilu over de hele wereld zwerven.





2





Tot welke genre behoort het boek?





Proza, epiek





Is het een jeugdboek of een literair boek?





Het is een jeugdboek.





Welke kenmerken van jeugdboeken bezit het boek?





De taal is makkelijk begrijpbaar en er spelen jonge mensen in mee.





Welke kenmerken van literaire boeken kun je aanwijzen?





Ik kan er geen vinden.





3





Wat is het probleem van de hoofdpersoon?





Hij kan heel goed leren en hij wil weet niet wat hij moet doen.





Schets de hoofdlijn van het verhaal in zes stappen?





- Jasper weet alles en hij weet niet wat hij moet doen, school vindt hij





ook niets meer aan.





- Hij komt een Korilu tegen.





- Hij gaat met korilu op reis.





- Ze komen in de problemen.





- Ze willen naar huis.





- Jasper gaat terug naar huis.





Wat voor een begin heeft het verhaal?





Ze beginnen eerst met informatie geven over Jasper.





Wat voor een soort eind heeft het verhaal?





Een gesloten einde.





Is het een spannend verhaal?





Ja, het is een spannend verhaal omdat ze steeds nieuwe dingen ontdekken en ze weten

niet wat hun te wachten staat.





Waardoor wordt de spanning veroorzaakt?





Doordat ze niet weten wat hun te wachten staat en er gebeuren steeds nieuwe dingen.





4





Welke personen komen erin voor?





Mensen met in het begin een zacht karakter maar na verloop van tijd worden ze steeds

harder. ( omdat ze het steeds zwaarder krijgen te voorduren ).





Wie zijn de hoofdpersonen en wie zijn de andere personen?





Jasper en korilu zijn de hoofdpersonen en de mensen die ze tegen komen zijn de

bijpersonen.





Welke personen zijn round character welke zijn de flat characters?





Alleen Jasper heeft een round character en de rest heeft een flat character.





De hoofdpersonen?





Japer is de hoofdpersoon hij is ongeveer 13 jaar oud en hij weet alles hij kan veel

talen spelen. Jasper is erg behulpzaam en hij heeft een net karakter. Hij veranderd in de

loop van het verhaal niet. (karakter blijft hetzelfde.





5





Wanneer speelt het verhaal zich af?





Over de hele wereld. Ze trekken van continent naar continent ( in deze tijd ).





Hoeveel tijd verloopt er tussen begin en eind?





Bijna niets het tijdsverloop tussen begin en eind verloopt normaal.





Is het verhaal chronologisch of niet chronologisch vertelt?





Chronologische het verhaal loopt van dag tot dag.





Bevat het verhaal flashbacks?





Nee.





Bevat het verhaal vooruitwijzigingen of terugverwijzingen?





Het verhaal bevat geen vooruit wijzigen of terug wijzigen.





Zijn er sprongen in de tijd?





Er zijn sprongen in de tijd. Ze zeggen alleen dat ze op een bepaalde plek veertien

dagen zijn geweest en dan gaat het verhaal weer verder.





6





Door wiens ogen beleven we het verhaal?





Door de hoofdpersoon.





Is het een ik-verhaal? Wat heeft dat voor een gevolg?





Het verhaal wordt door de personale verteller vertelt. Dit heeft als gevolg dat er

aanhalingstekens instaan





7





Waar speelt het verhaal zich af?





Over de hele wereld.





Oefent de omgeving invloed uit op de gebeurtenissen?





Ja heel veel ze vertellen dan hoe zwaar ze het hebben in een bepaalde omgeving.





8





Wat is het onderwerp van het verhaal?





Het gaat over Jasper die met een Korilu de hele wereld over trekt.





Welke motieven kun je aanwijzen?





Ze willen alles onderzoeken.





9





Heeft de schrijfster een bedoeling met het verhaal?





Ik denk zelf van niet omdat er geen eigen mening in staat.





Heb je een boodschap kunnen ontdekken?





Nee.





Heeft dit verhaal je aan het denken gezet?





Nee, maar je kunt je er wel in inleven.





10





Vond je het taalgebruik moeilijk?





Nee ik vond het taal gebruik niet moeilijk.





Bevat het verhaal veel beschrijvingen?





Ja ze gaan er veel op in hoe de mensen op een ander continent leven.





Bevat het verhaal veel dialogen?





Ja het hele boek staat vol met dialogen, het is namelijk door de personale verteller

vertelt.





Eigen mening:





C:





Ik vind de lengte van het boek te lang. De inhoud is spannend omdat ze steeds nieuwe

avonturen beleven. De taal is makkelijk begrijpbaar. Het boek is een avonturen verhaal.





Schrijfster:





D:





Thea Beckman is op 23-07-1923 in Rotterdam geboren. Ze was enig kind in een gezin dat

financiële problemen kende vanwege de werkloosheid van de vader. Na het behalen van het

MULO diploma had ze een aantal kantoorbaantjes. In 1945 trouwde ze, verhuisde naar Utrecht

en kreeg drie kinderen. Tussen de beslommeringen van het huishouden en het opvoeden door

begon ze met schrijven en publiceerde journalistieke stukjes in onder andere damesbladeren

en de Haagse Post. Haar belangrijkste motief was het geld dat dit opleverde.

Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen