Boekverslag : Deze Is Goed Gekeurd Door Algoet Serge - Samenvatting Kunst Initiatie 4e Van Khb Ingezonden Door: L
De taal ervan is Overig en het aantal woorden bedraagt 624 woorden.

Samenvatting KI trimester 1 (Deze is goed gekeurd door Algoet Serge)

De foto

1fotgraferen:

a, ’n foto maken in 4 stappen

1 diafragma instellen, op lichtsterkte & dieptescherpte.

2 toestel richten & scherpstellen op het object + kadreren.

3 snelheid aflezen in de zoeker & eventueel corrigeren.

4 afdrukken

b, de camera

zie p 2



2 ontstaan vd fotografie

a, technologisch - wetenschappelijke ontwikkeling

-combinaties van optica en scheikunde

-camera obscura sinds 16e eeuw

b, socio – economische achtergrond

-de bourgeoisie wou zich ook laten portretteren zoals de adel & de foto was sneller & goedkoper dan de miniatuur portretten.

-de meeste schilders werden fotograven.

c, de ontwikkeling id kunst

-realistische visie op de kunst

-schilderijen moesten er uit zien als de werkelijkheid, als een waarneming van het oog

-de foto was het meest nauwkeurig



3 geschiedenis vd foto

a, Nièpce (1822-1850)

-franse natuurkundige

- slaagde in 1822 in om na belichting door ’n ets ’n beeld te vormen op een chemisch bewerkte glasplaat = de 1e opname ( zeer slechte kwaliteit)

b, definitieve doorbraak

-jaren 80-90

-1e rolfilm: kodak nr. 1, film + camera opsturen na Kodak, je kreeg je ontwikkelde foto’s terug & camera met een nieuw filmpje



4 opbouw vd foto

a, compositie

-kadrage;

bepaal het hoofdmotief en schakel afleidende elementen uit.

De horizon moet op 1/3 of 2/3 staan, nooit in het midden.



-perspectief

illusie van ‘n 3-dimentionaal beeld binnen een 2-dimentianale kader.

Perspectief is ook bepalend voor de diepte werking id foto.



-structuur

vormen of herhalingen geven structuur.

Recht voor het voorwerp m klein diafragma (scherptediepte)



-camerastandpunt

recht voor het voorwerp

vogelperspectief (hoog)

kikkerperspectief (laag)

b, kleur / zwart-wit

-kleur:

contrasterend

vloekend

zacht & harmonieus

zuivere kleuren  tegen een neutrale achtergrond = isoleren

omgeven door andere sterke kleuren = contrasteren



-zwart-wit:

abstracter

compositie belangrijker (omdat je de kleuren niet ziet)

contrasten zijn sterken, werkt met patronen & contouren

objecten bekijken in functie van hun toonschaal







De film

1, filmanalyse

Wat is kijken?

Met de ogen via hersenenlichtprikkels die op het netvlies vallen worden omgezet, geselecteerd & verwerkt



begrippen

-Shot (ononderbroken opname)

-Snelle montage

-Normale montage

-Traag montage

-Slow motion

-Fast motion

-Overvloeiers

-Vogelperspectief

-Kikkerperspectief

-Ooghoogte (normaal)

-Travellings

-In zoom

-Uitzoom

-Close-up

-Normaal opname

-Totaal opname

-Off-screen (niet op de scène, commentaar stem)

-Animatie film (tekenfilm; de beweging komt pas tot stand bij de -projectie van de fotogrammen tegen ’n snelheid van 24 beeldjes per seconde)

-Cast (alle acteurs)

-Crew ( de technische ploeg)

-Plot ( synopsis, de essentie VHD verhaal samengevat)

-Fotogram ( 1 foto of filmbeeldje op papier)

-Pellicule ( de filmjolk)

-Grootmeester vd animatie film = Walt Diner (bij ons Raoul Servias en Nicole van Goethen)

Kineast (filmmaker)

-Filmtaal ( de kineast hanteert z’n eigen taal met z’n eigen woordenschat, zinsbouw & grammatica)



2 filmtaal

De kineast moet middelen bedenken om filmische gevoelens, overwegingen & verlangens over te brengen bij het publiek.

a, beeldgrootte

-panoramische opname

-distant shot (totaal opname)

- long shot ( half - totaal opname)

-medium shot (normaal opname)

- knee shot (Amerikaans plan)

- close shot (nabij opname)

- close – up (groot opname)

b, opnamehoek

-normaal (ooghoogte)

-kikkerperspectief (elk standpunt lager dan normaal, alles lijkt groter & indrukwekkender, imposanter)

-vogelperspectief (elk standpunt hoger dan normaal, alles lijkt kleiner & nietiger)

-links of rechts (travelings)

-schuine opname ( een vervreemd effect, een verkeerde wereld)



Belangrijke film: Panterkruiser Potemkin, Sergei Eisenstein



c, beweging

-beweging in beeld (personages verplaatsen zich in het beeld)

-beweging let de camera tijdens de opname, travellings ( pan: horizontale zwenking, tilt: verticale op- of neerwaartse beweging, dolly: combinatie van verschillende bewegingen, de kraanwagen waar de camera op gemonteerd staat heet ook dolly)

-zoomen (inzoomen en uitzoomen, van groothoek naar close – up en omgekeerd)

d, kadrering

= beeldcompositie

-hollywoodkadrering (beeld en dialoog vallen samen)

- moderne kadrering (beeld en dialoog vallen niet noodzakelijk samen)

e, kleur

-je kan prachtige dingen bereiken met kleur

-sommige kineasten kiezen bewust terug voor een zwart / wit film

d, tijd

-de lengt van de opnamen bepaald het ritme vd film

f, technische effecten

-fade-in

-fade-out

-overvloeiers

-slow motion

-fast motion



3 op de set

a, begrippen

-set ( plaats van opname)

-producent ( financierder vd producent ,bv WB,…)

-regisseur

-locatie

-klapper ( bordje dat op beeld & klankband staat om te zorgen dat beeld & klank samen loopt)

-take (shot, verschillende keren overgedaan)

-belangrijk regisseur: Alfred Hitchcock (1899-1980)

-draaiboek (senario)

-script

-scène

b, draaiboek

p 19-20-21 & taak maak zelf een draaiboek
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen