![]() |
Boekverslag : Deze Is Goed Gekeurd Door Algoet Serge - Samenvatting Kunst Initiatie 4e Van Khb
Ingezonden Door: L
De taal ervan is Overig en het aantal woorden bedraagt 624 woorden. |
Samenvatting KI trimester 1 (Deze is goed gekeurd door Algoet Serge) De foto 1fotgraferen: a, ’n foto maken in 4 stappen 1 diafragma instellen, op lichtsterkte & dieptescherpte. 2 toestel richten & scherpstellen op het object + kadreren. 3 snelheid aflezen in de zoeker & eventueel corrigeren. 4 afdrukken b, de camera zie p 2 2 ontstaan vd fotografie a, technologisch - wetenschappelijke ontwikkeling -combinaties van optica en scheikunde -camera obscura sinds 16e eeuw b, socio – economische achtergrond -de bourgeoisie wou zich ook laten portretteren zoals de adel & de foto was sneller & goedkoper dan de miniatuur portretten. -de meeste schilders werden fotograven. c, de ontwikkeling id kunst -realistische visie op de kunst -schilderijen moesten er uit zien als de werkelijkheid, als een waarneming van het oog -de foto was het meest nauwkeurig 3 geschiedenis vd foto a, Nièpce (1822-1850) -franse natuurkundige - slaagde in 1822 in om na belichting door ’n ets ’n beeld te vormen op een chemisch bewerkte glasplaat = de 1e opname ( zeer slechte kwaliteit) b, definitieve doorbraak -jaren 80-90 -1e rolfilm: kodak nr. 1, film + camera opsturen na Kodak, je kreeg je ontwikkelde foto’s terug & camera met een nieuw filmpje 4 opbouw vd foto a, compositie -kadrage; bepaal het hoofdmotief en schakel afleidende elementen uit. De horizon moet op 1/3 of 2/3 staan, nooit in het midden. -perspectief illusie van ‘n 3-dimentionaal beeld binnen een 2-dimentianale kader. Perspectief is ook bepalend voor de diepte werking id foto. -structuur vormen of herhalingen geven structuur. Recht voor het voorwerp m klein diafragma (scherptediepte) -camerastandpunt recht voor het voorwerp vogelperspectief (hoog) kikkerperspectief (laag) b, kleur / zwart-wit -kleur: contrasterend vloekend zacht & harmonieus zuivere kleuren  tegen een neutrale achtergrond = isoleren omgeven door andere sterke kleuren = contrasteren -zwart-wit: abstracter compositie belangrijker (omdat je de kleuren niet ziet) contrasten zijn sterken, werkt met patronen & contouren objecten bekijken in functie van hun toonschaal De film 1, filmanalyse Wat is kijken? Met de ogen via hersenenlichtprikkels die op het netvlies vallen worden omgezet, geselecteerd & verwerkt begrippen -Shot (ononderbroken opname) -Snelle montage -Normale montage -Traag montage -Slow motion -Fast motion -Overvloeiers -Vogelperspectief -Kikkerperspectief -Ooghoogte (normaal) -Travellings -In zoom -Uitzoom -Close-up -Normaal opname -Totaal opname -Off-screen (niet op de scène, commentaar stem) -Animatie film (tekenfilm; de beweging komt pas tot stand bij de -projectie van de fotogrammen tegen ’n snelheid van 24 beeldjes per seconde) -Cast (alle acteurs) -Crew ( de technische ploeg) -Plot ( synopsis, de essentie VHD verhaal samengevat) -Fotogram ( 1 foto of filmbeeldje op papier) -Pellicule ( de filmjolk) -Grootmeester vd animatie film = Walt Diner (bij ons Raoul Servias en Nicole van Goethen) Kineast (filmmaker) -Filmtaal ( de kineast hanteert z’n eigen taal met z’n eigen woordenschat, zinsbouw & grammatica) 2 filmtaal De kineast moet middelen bedenken om filmische gevoelens, overwegingen & verlangens over te brengen bij het publiek. a, beeldgrootte -panoramische opname -distant shot (totaal opname) - long shot ( half - totaal opname) -medium shot (normaal opname) - knee shot (Amerikaans plan) - close shot (nabij opname) - close – up (groot opname) b, opnamehoek -normaal (ooghoogte) -kikkerperspectief (elk standpunt lager dan normaal, alles lijkt groter & indrukwekkender, imposanter) -vogelperspectief (elk standpunt hoger dan normaal, alles lijkt kleiner & nietiger) -links of rechts (travelings) -schuine opname ( een vervreemd effect, een verkeerde wereld) Belangrijke film: Panterkruiser Potemkin, Sergei Eisenstein c, beweging -beweging in beeld (personages verplaatsen zich in het beeld) -beweging let de camera tijdens de opname, travellings ( pan: horizontale zwenking, tilt: verticale op- of neerwaartse beweging, dolly: combinatie van verschillende bewegingen, de kraanwagen waar de camera op gemonteerd staat heet ook dolly) -zoomen (inzoomen en uitzoomen, van groothoek naar close – up en omgekeerd) d, kadrering = beeldcompositie -hollywoodkadrering (beeld en dialoog vallen samen) - moderne kadrering (beeld en dialoog vallen niet noodzakelijk samen) e, kleur -je kan prachtige dingen bereiken met kleur -sommige kineasten kiezen bewust terug voor een zwart / wit film d, tijd -de lengt van de opnamen bepaald het ritme vd film f, technische effecten -fade-in -fade-out -overvloeiers -slow motion -fast motion 3 op de set a, begrippen -set ( plaats van opname) -producent ( financierder vd producent ,bv WB,…) -regisseur -locatie -klapper ( bordje dat op beeld & klankband staat om te zorgen dat beeld & klank samen loopt) -take (shot, verschillende keren overgedaan) -belangrijk regisseur: Alfred Hitchcock (1899-1980) -draaiboek (senario) -script -scène b, draaiboek p 19-20-21 & taak maak zelf een draaiboek |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |