Boekverslag : Toon Kortooms - Beekman En Beekman
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1375 woorden.

1)Titel

Beekman en Beekman

2)Auteur

Toon Kortooms

3)Genre

Vooroorlogse streekroman

4)Colofon

Jaar van uitgave: 1953

Druk: Jonge Lijsters Jaargang 6, nummer 2, 1995

Uitgeverij: Wolters-Noordhoff



Inhoud:



5)Personages

De twee belangrijkste personen in dit verhaal zijn Heintje en Matje(Mathieu) Beekman.

Ze zijn een onafscheidelijke tweeling. Het uiterlijk van beide jongens is precies hetzelfde: ze zijn allebei niet erg groot, hebben allebei een hoofd vol zwarte krulletjes en ze dragen altijd dezelfde kleding. De jongens zijn allebei bijdehand en halen allerlei streken uit. Ze kunnen allebei heel goed leren, het enige verschil is dat Heintje slecht is in wiskunde en Matje niet.

Ook een belangrijk persoon in het verhaal is Hendrik van Ham. Hendrik is de buurjongen van de gebroeders Beekman. Hij is degene die meestal het mikpunt van de pesterijen van Heintje en Matje is. Aan het eind van het verhaal verandert dat een beetje doordat Hendrik ook wijzer wordt. Hendrik is de zoon van een taaie degelijke Friese boer.Hendrik is vrij lang, een beetje te dik en hij heeft een vuurrode kuif.

Bert van Rooy is de vriend van de tweeling op het internaat. Hij is een echte Helmonder.

Net zoals de jongens, is Bert verzot op het uithalen van kattenkwaad. Bert is een vrij goede leerling, doch de tweeling leert gemakkelijker.



6)Waar speelt het verhaal zich af?

Het eerste deel van het verhaal speelt zich af in Deurne in het Peelland. Het tweede deel op het internaat speelt zich af in Weert.



7)In welke tijd speelt het verhaal zich af?

Het verhaal speelt zich af voor de oorlog(WO2). Het speelt zich denk ik rond 1925 af. Nergens in het boek hebben ze het over de Tweede Wereldoorlog, dus denk ik dat het zich niet rond 1935 afspeelt.

Hoe lang duurt het?

Het eerste deel duurt ongeveer vijftien jaar. In het eerste deel wordt beschreven hoe de jongens opgroeien. In dit deel wordt gebruik gemaakt van grote versnellingen. Ik denk dat ze soms tijdsprongen nemen van drie jaar. Het tweede deel duurt precies 2 jaar. In deel twee doorlopen de jongens de driejarige Handelsschool in twee jaar.



8)Wat is het thema van dit verhaal?

Het thema is de kinderjaren van een tweeling uit het Peelland. Het leven van Heintje en Matje wordt uitvoerig beschreven. Het lijkt alsof je in een andere tijd wordt meegevoerd. Dit

komt doordat leuke dingen beschreven worden, maar ook minder leuke dingen. Het boek is leuk doordat dingen uit die tijd nu ook nog voorkomen.

9)Wat betekent de titel?

De titel van het boek geeft eigenlijk precies weer waar het boek over gaat, n.l. het leven van de gebroeders Beekman. Een andere titel zou toch leuker zijn geweest vind ik. Als je de titel van dit boek hoort, dan zeg je niet meteen: “Wow dit lijkt me een leuk boek om te lezen.”



Beoordeling:



10)Wat vind je van het verhaal?

- Het boek heeft 279 pagina’s, dat vond ik toch wel een beetje veel. Door het vele aantal bladzijden heeft het me denk ik wel 10 uur gekost om het boek goed te lezen.

- Het boek was redelijk leuk om te lezen. Ik vond het niet heel leuk omdat het een beetje saai was. Het was ook best moeilijk te lezen door het ouderwetse taalgebruik. De schrijver gebruikt bijvoorbeeld het werkwoord pakken niet, maar het woord vieten.

- Het boek maakte niet veel indruk op me. Dit komt doordat ik boeken heb gelezen die veel leuker zijn dan dit boek. Het boek is misschien wel een beetje te kinderachtig.

- Ik kon me soms wel inleven in de hoofdpersonen, dit was vooral bij de fragmenten die over school gingen. De spiekmethodes die ze toen gebruikten gebruikt iedereen nu nog.

- Het was wel leuk omdat het anders afliep dan ik verwachtte. Ik verwachtte dat de jongens van het internaat zouden worden gestuurd. Toen ik las dat dit niet gebeurde was ik verbaasd. Het verhaal is niet erg werkelijk geschreven. Als de dingen die de jongens in het verhaal deden, in het echt zouden voorkomen, dan zouden de jongens of in het ziekenhuis liggen, of in de gevangenis zitten.

- Ik heb uit het boek niet echt iets geleerd. Er stond niet echt een wijze les in. Het is ook niet de bedoeling van de schrijver geweest om de lezer iets te leren, denk ik.

- Het boek is humoristisch geschreven voor de tijd waarin het boek geschreven is. Ik denk dat de lezers dertig jaar terug het boek met plezier gelezen hebben. Nu vind ik het niet erg humoristisch. Ik denk dat het boek eigenlijk herschreven moet worden. Het taalgebruik moet veranderd worden, ook de grappen van toen zijn niet erg leuk. Ik zou niet tegen iemand zeggen: “Het boek Beekman en Beekman moet je gewoon lezen!” , want zo leuk is het boek niet.

Samenvatting:



Deel 1: Heintje Beekman en Matje Beekman worden geboren in het dorp Deurne. Ze worden daar liefdevol verzorgd door hun ouders Jan en Marie Beekman.

Al snel blijkt dat de jongens erg ondeugend zijn. Hun band met de buurjongen Hendrik van Ham is daarom niet zo goed. Hendrik is een niet al te snuggere boerenzoon. Daarom is hij vaak het mikpunt van vele pesterijen, thuis op school en op straat. Hij is erg naïef en heeft daarom niet door dat de gebroeders hem er telkens in proberen te luizen.

De tweeling behaalt goede resultaten op school, daarom wordt al snel besloten dat de jongens later naar de Handelsschool gaan. De jongens vinden dit best spannend, want verder dan hun eigen dorp zijn ze in hun hele leven nog nooit geweest.

Als de jongens vijftien jaar oud zijn gaan ze naar het internaat. Een spannende tijd breekt aan voor beide knapen.

Deel 2: Als de jongens op het internaat aankomen, ontmoeten ze meteen hun nieuwe kamergenoot, Bert de Rooy. Bert de Rooy komt uit Helmond en is net als de tweeling erg bijdehand. Met z’n drieën halen ze veel streken uit. De eerste dag is het al raak, bijna steken ze de hele school in brand. Gelukkig weten de jongens zich er altijd uit te praten.

Aan het eind van het jaar begint de proefwerkweek. Daar zien de jongens erg tegen op. Bij het eerste proefwerk Engels, ontdekken de jongens dat de antwoorden voor het volgende proefwerk aardrijkskunde, wazig op de achterkant staan. Op ieder daaropvolgend proefwerk staan de antwoorden voor het volgende proefwerk. De jongens ontdekken dat de conciërge de nog natte proefwerken op elkaar had gestapeld. De jongens halen hierdoor zeer goede cijfers. Met gemak gaan ze over.

Heintje en Matje gaan na de proefwerkweek weer naar huis toe om vakantie te houden. Het is wel erg wennen voor de jongens. Ondertussen is hun moeder net bevallen van Heintjes en Matjes zusje, Martha.

Als de jongens weer op het internaat aankomen horen ze iets wat hen erg verbaasd. De directie heeft besloten dat ze het tweede jaar mogen overslaan en verder mogen naar klas drie. De jongens voelen zich zeer vereerd en gaan op het voorstel in. De gebroeders vinden het wel heel jammer dat Bert niet mee mag naar de derde klas.

Het is wel een grote verandering voor de knapen, volle dagen zitten ze te blokken. Ook krijgen ze van veel leraren bijles.

De gebroeders vinden het dan ook erg leuk als Hendrik langskomt op het internaat. Hendrik is erg veranderd, de jongens kenden Hendrik alleen als een slome boerenpummel. Nu laat Hendrik ook zijn positieve kanten zien. De vriendschap tussen Hendrik en de tweeling wordt veel hechter.

Toch moeten ze weer verder met studeren. Een tijd van hard werken breekt weer aan. Uiteindelijk worden ze toch beloond, want allebei de jongens slagen. Met kloppend hart gaan de jongens naar huis, benieuwd wat de toekomst hen gaat brengen.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen