U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Boudewijn Buch - De Hel.
Deze versie komt van http://www.verslagen.com/index.php?page=boek_toon&boek_id=529 en is laatst upgedate op 30/11/-0001.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 950 woorden.

Het boek is verdeeld in drie delen, drie delen in Winklers Brockhaus zijn leven.Het eerst deel gaat over Winkler die in het nieuwe schooljaar naar het middelbaar onderwijs gaat.Hij gaat naar het gymnasium toe. Het is dezelfde school als zijn broer ook op heeft gezeten.Zijn broer verteld hem dat de school een ‘hel’ is omdat de leraren er heel erg streng zijn voor de leerlingen.Zijn moeder zegt hem dat het allemaal wel mee zal vallen, maar Winkler ziet er al heel erg tegen op om naar zijn nieuwe school ‘de hel’ te gaan.



Winkler gaat voor het eerst naar school en ziet de anderen afstappen terwijl ze op het schoolplein zijn, fiets hij toch stug door op het schoolplein. De conrector zegt er wat van en zegt tegen Winkler of hij de regels wel kan. Winkler zegt dat het zijn eerst dag op de school is maar de conrector stuurt hem toch naar de rector.



Tijdens het tweede uur krijgen ze toespraken van de conrector eerst de regels en daarna nog wat andere dingen.Op het moment dat de rector binnenkomt zit Winkler met een jongen naast hem te praten en dat ziet de conrector en hij mag zich alweer gaan melden.Ze moesten als straf het hele geschiedenisboek overschrijven.Als ze door de gang lopen komen ze de conrector weer tegen en van hem mogen ze ook nog de eerste honderd bladzijden van het aardrijkskunde boek er bij doen.Zo begon zijn eerste dag al goed op zijn nieuwe school.



Winkler besluit omdat hij het zo erg op school vindt om naar Frankrijk te gaan om daar te gaan werken.Hij laat zijn fiets voor een grote beurt repareren.De fietsenmaker vertrouwd het niet en gaat naar zijn moeder toe.Daardoor gaat Winklers moeder met de rector van de school praten.De maatregelen waren dat hij s’ochends onder begeleiding van zijn broer naar school moet gaan en dat hij onder toezicht zijn huiswerk moet maken en hij mag niet aan abs deelnemen.Toen Winkler die dag in de klas bij meneer Hundertwasser zat begon hij over de joden en begon ze te beledigen en.Winkler besluit zijn vader een brief te schrijven omdat hij hoopt dat die kan helpen. De volgende dag bij meneer Latjes werd hij uitgescholden voor:dom joodje. Een paar dagen later zag hij zijn vader op school komen, hij schold de leraar uit en daarom mocht hij naar de rector waar zijn vader nu ook al zat. De rector was het met hun eens dat de leraren dingen hadden gezegd die tegen joden waren. Er zou een gesprek komen. Tijdens het gesprek waren de ouders van Winkler, Winkler zelf, de twee leraren en de rector aanwezig. De twee leraren boden hun excuus aan, maar Winklers vader vond dat niet genoeg. De twee leraren werden geschorst en die werden daarna ontslagen. Winkler was een tijdje als het ware de held van de school.



Dat held zijn duurde niet lang voor Winkler.Winkler wilde een geintje uithalen.Hij kocht een paar traangasbommetjes en gooide die in de les in de klas. De leraar merkte het al snel en gooide het bommetje terug naar Winklers stoel, de leraar verliet het lokaal samen met een jongen die het als eerst melde en deed de deur op slot.Aan het eind van de les stond de rector hem al op te wachten. Hij moest mee naar de rectors zijn kamer en daar werd hem verteld dat hij van school werd getrapt.Winkler besloot de volgende dag te gaan werken bij: Lucht, water en licht. Hij kreeg werk en werd water opnemer.



In het tweede deel wordt verteld dat Winkler na een half jaar als water opnemer gewerkt te hebben, gestopt was en zijn opleiding had hervat met avondonderwijs. Hij haalde het nog voordat de meeste anderen van zijn klas het gehaald hadden en hij kreeg veel succes met zijn werk. Hij had na een tijdje nog een reünie van zijn oude klas waar hij nog even met de oude gymleraar sprak, daar hoorde hij wat er allemaal gebeurd was met de leraren die hij toen had gekend.



In het laatste deel wordt in het kort verteld hoe het verder met de leraren ging, hoe het verder ging met Winkler Brockhaus wordt niet vermeld.



MOTIEVEN:



Motieven in dit verhaal zijn racisme, discriminatie, haat en misbruik.



PERSONAGES



-De hoofdpersoon is de joodse jongen Winkler Brockhaus.



Winkler Brockhaus: is een jongen uit een joods gezin dat na de Tweede Wereldoorlog katholiek werd. Zijn ouders scheidden en Winkler ging naar het gymnasium in de.



-Laroux Brockhaus: Winklers broer die nog voordat deze naar de middelbare school ging, hem peste met verhalen over de middelbare school.



-Moeder Brockhaus: Winklers moeder, Gescheiden van Rainer Brockhaus.



-Rainer Brockhaus: Winklers vader. Erg agressief. Door hem worden de twee leraren van school gestuurd



-De conrector: snapte Winkler toen hij in het begin van het eerste jaar over het schoolplein fietste.Ging later dood



De rector: Is heel onaardig.Stuurde Winkler van school.



-Meneer Hundertwasser: leraar Duits.Scheld Winkler uit voor jood en wordt ontslagen en zijn vrouw verlaat hem en later pleegt hij zelfmoord.



Meneer Latjes: leraar wiskunde.Wordt ook ontslagen omdat hij Winkler uitschold voor jood.



-Meneer Staal: leraar gymnastiek.Best wel aardige man



PERSPECTIEF EN VERTELLER



Het verhaal is personaal perspectief, omdat je het leest uit de gedachte van Winkler.



RUIMTE:



Het verhaal speelt zich af in een onbekend dorp (waar Winkler woont) en een onbekend grote stad (waar het gymnasium staat).Het speelt zich meestal af in school.



STIJL:



Gebruikt geen lange zinnen, maar het is best wel formeel geschreven



THEMA:



Discriminatie en racisme



TIJD:



Is ongeveer in de jaren 60.De Gymleraar Staal praat ook vaak van 15 jaar na de oorlog dus ongeveer 1960. Er worden enkele tijdsprongen gemaakt, met name in de tijd dat Winkler volwassen is.



TITELVERKLARING:



Het boek heet de hel omdat de school voor veel leerlingen een “hel” was.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen