![]() |
Boekverslag : Rene Appel - Tweestrijd
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1305 woorden. |
Manon is een meisje zonder toekomst. Op school is ze nooit een uitblinker geweest en nu werkt ze bij haar ouders in de slagerij. Haar broer Rolf is een tijd geleden zomaar verdwenen. Haar moeder heeft het hier erg moeilijk mee. Als ze vrijdagavond samen met een vriendin uitgaat ontmoet ze Roy. Ze worden verliefd en ze trekt bij hem in. Roy heeft ook geen echte toekomst voor zich. School heeft hij niet afgemaakt en hij verdient zijn geld met criminele zaakjes. Op een dag ontmoet hij Sjors en hij gaat voor hem werken. Hij zakt steeds dieper weg in de onderwereld. Op een dag wordt hij beroofd van de spullen die hij van Sjors moest bezorgen. Sjors neemt hem dit persoonlijk kwalijk en dwingt hem voor de gestolen goederen te betalen. Dit geld heeft Roy natuurlijk niet maar hij wordt gedwongen om het toch ergens vandaan te halen. Manon begint ondertussen te wanhopen. Roy is de laatste tijd niet meer dezelfde en hij heeft haar zelfs al eens geslagen. Manon komt erachter dat ze zwanger is. Als ze het Roy vertelt zegt dat hij dat hij het wil laten wegmaken. Manon wil dat niet en hier krijgen ze ruzie over. Roy heeft van Manons vader 2000 gulden geleend. Hij koopt een pistool voor 700 gulden en de rest vergokt hij. Op een dag vermoordt hij in een vlaag van woede een café-eigenaar van wie hij geld wilde lenen. De politie heeft er een vermoeden van dat Roy het heeft gedaan en ze komen regelmatig langs. Roy gedraagt zich steeds agressiever tegenover Manon. Manon vertelt haar buurvrouw Wendy dat ze denkt dat Roy iets met die moord te maken heeft. Wendy probeert haar zo goed mogelijk te helpen. Nadat de politie een paar keer afzonderlijk met Roy en Manon heeft gepraat is er genoeg bewijs om Roy op te pakken. Dit komt voornamelijk door Manon. Roy neemt zich voor om het haar betaald te zetten. In de gevangenis ontmoet hij Rolf, zonder te weten dat hij de broer van Manon is. Roy wordt in hoger beroep vrijgelaten. Manon is bang dat hij haar iets wil aandoen maar de politie kan niets doen. Ze trekt bij Wendy in en na een tijdje gaan ze samen in een flat in de Bijlmer wonen. Roy begint zich als een echte stalker te gedragen. Sjors wil nog steeds dat Roy hem het geld terugbetaalt maar op een dag ontvoert Roy hem. Roy weet dat hij nu eigenlijk niet meer terug kan en als Sjors hem probeert te overmeesteren schiet hij hem neer. Sjors is gewond maar hij weet zijn hulpje Willem te bereiken die hem naar een arts brengt. Sjors wil nu wraak nemen en draagt Willem op Roy te doden. Willem volgt Roy naar de flat in de bijlmer waar Roy ondertussen Manon heeft gevonden. Roy overmeestert Wendy buiten en stopt haar in een busje bij Rolf die ook vrij is gelaten en hem helpt. Van Wendy krijgt Rolf te horen dat het om zijn zus Manon gaat en ze snellen samen naar boven. Willem achtervolgt hen. In de flat is een gevecht tussen Roy en Manon ontstaan. Rolf komt binnen en begint met Roy te vechten. Uiteindelijk wordt Roy van het balkon gegooid door Willem die ook binnen is gekomen. Mening: Het boek telt 300 bladzijden maar ik had het in ongeveer twee uur uit. Dit is te danken aan de eenvoudige schrijfstijl van Appel maar ook aan het feit dat het boek een hele goede spanningsopbouw heeft waardoor je als het ware gedwongen wordt om verder te lezen. Er zijn schrijvers die hun boodschap over willen brengen door lange, ouderwetse volzinnen te schrijven waar de lezer dan door heen moet kijken, René Appels manier om iets te vertellen is hier ongeveer het tegenovergestelde van maar het werkt minstens zo goed. Juist door kleine woordjes en beschrijvingen krijg je als lezer een goed beeld van in dit geval de onderkant van de samenleving. Op een gegeven moment moet Roy bijvoorbeeld een aantal adressen uit zijn hoofd leren van Sjors. Appel beschrijft hoe Roy hier meer dan twee uur mee bezig is. Juist deze details geven een duidelijk beeld van Roy, hoe hij is en hoe hij zo is geworden. Afgezien van de plot, die overigens erg goed in elkaar zit, is de sfeer erg belangrijk in dit boek. De constante dreiging dat er iets kan gebeuren zorgen ervoor dat je het boek niet makkelijk weg kan leggen. Een voorbeeld van zon gespannen moment is bijvoorbeeld als Manons ouders onverwacht op bezoek komen. Het wordt een uiterst pijnlijk bezoek doordat Roy amper iets zegt en zich in moet houden om niet kwaad te worden. Tot overmaat van ramp vertelt Manon dan ook nog eens dat ze zwanger is van Roy. Manons ouders weten zich geen houding te geven en uiteindelijk loopt Roy kwaad op weg. Het gebeurt niet vaak dat er in een roman elementen van radio of televisie voorkomen. Ik denk dat dat het geval is omdat het boek dan al na een paar jaar gedateerd aandoet. In Tweestrijd komen deze elementen echter veelvuldig voor. Er worden namen van soaps genoemd, filmtitels en teksten van Marco Borsato worden aangehaald wat in dit boek goed werkt. Het maakt het boek nog realistischer hoewel ik me afvraag of het dat over tien jaar ook nog doet. Maar zelfs dan zal de maatschappij waarschijnlijk niet zo ingrijpend veranderd zijn dat niemand Roy en Manon meer herkent als types die je op straat tegenkomt, waar je in de krant over leest of die je op de televisie ziet. Opdracht: Ik heb voor dit boek voor opdracht 1 gekozen, namelijk: Vergelijk twee recensies met je eigen mening: Samenvatting eerste recensie (Mijn mening is schuingedrukt): Fred Braeckman in De morgen van 3 juli 1998 Appel schrijft aan het slot dat hij geïnspireerd werd door een verhaal uit het televisieprogramma De ronde van Witteman. Dat verklaart allicht de wat schematischere vorm van de roman en de expliciete soapelementen. (Bv.: Manon is in verwachting van Roy, ze leert een bekommerde Surinaamse vriendin kennen.) Ik heb niets gemerkt van een schematische vorm en van soapelementen. Dingen die in het dagelijks leven voorkomen hoeven niet per se soapelementen te zijn. Het feit dat Manon in verwachting is vind ik juist erg goed. Enerzijds wil ze namelijk de vader van haar toekomstige kind niets aandoen, anderzijds is ze bang voor hem. Tweestrijd is een wat trage psychologische thriller maar wel heel ritmisch, koel, nerveus, zonder franjes en in een bijna kale taal verteld. Hier en daar is Appel echter wat te schematisch: over het verleden van Roy weten we niets. Ik vind Tweestrijd helemaal niet traag. Het is niet snel maar ook niet traag. Met de rest van de beschrijving ben ik het eens. De recensent vindt echter ook dat het boek wat te schematisch is en we niets van Roys verleden weten. Ik vind het boek niet schematisch en het feit dat we van Roy niet veel weten komt juist voort uit het feit dat Manon dat ook niet weet. Margreet Hirs in Elsevier van 21 maart 1998: Tweestrijd is een loflied op de vriendschap. De auteur weet zijn techniek om de spanning op te bouwen steeds meer te verfijnen, zodat het verhaal een nerveuze vaart krijgt, terwijl de achtergrond van de personages levensecht overkomt. Ik zie Tweestrijd helemaal niet als een loflied op de vriendschap, het is gewoon een goede psychologische thriller. De rest heb ik in andere bewoordingen ook in mijn mening omschreven. Appel kan het niet laten de lezer af en toe een knipoogje te geven (zoals bijvoorbeeld een klant die sprekend op Bolkestein lijkt maar erg plat praat.) Dit was mij ook opgevallen. Andere voorbeelden zijn allereerst het feit dat Roys achternaam Witteman is terwijl het boek is gebaseerd op een verhaal uit De ronde van Witteman. Ook is er het voorbeeld van het schilderij dat de vermoorde kroegbaas op zijn kamer had hangen. Als Roy er iets van zegt vertelt hij: Een echte Appel. De homoseksuele rechercheur Wielaard is met zijn hoge stemmetje een beetje karikaturaal uitgevallen De gedachte dat Wielaard homoseksueel zou zijn komt alleen voor in de belevingswereld van Roy. Hij mag hem niet en probeert het ergste van hem te denken. Wielaard vind ik helemaal niet karikaturaal. Hij begint bijvoorbeeld tijdens een verhoord opeens heel hard tegen Roy te schreeuwen. Dat is toch niet typerend voor een homoseksueel met een hoge piepstem? Het is gewoon een lekker boek, een perfect stuk Appel-gebak van een meesterbanketbakker. Afgezien van deze bijzonder zouteloze woordspeling ben ik het hier mee eens. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |