U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Kader Abdolah - Spijkerschrift.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=9752 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2100 woorden.

Kader Abdolah, Spijkerschrift, notities van Aga Akbar

Uitgeverij de Geus, Breda, 1e druk, 2000



Eerste reactie achteraf



– Dit werk heeft mij wel aan het denken gezet, omdat je je voor gaat stellen hoe het is om opgevoed te worden door een doofstomme vader en je weet nadat je dit boek gelezen hebt, veel meer over de geschiedenis van het land waar het afspeelt.

– Dit werk spreekt mij wel aan, waarom weet ik niet precies, maar het is zo mooi geschreven, in de ikvorm waardoor het lekker wegleest. En zoals ik in me vorige leesdossier dat ook al heb gezegd, dat wanneer een boek meeslepend is, dat het me dan altijd wel aanspreekt.



Het is misschien een beetje raar dat ik het verhaal èn realistisch èn fantasierijk is. Dit zal even kort uitleggen.

Dit boek is net een sprookje, waar ik heel veel van houd namelijk veel fantasie. Het landschap, de cultuur... Alles is zo anders dan hier en het wordt zo mooi verteld, als in doornroosje. Maar bij dit verhaal is het anders wel net even anders, want het is hartstikke realistisch. Die leiders die erin voorkomen, de politieke situatie, de gevoelens etc.

Dus daarom.





Thema


Familie, het Perzische-Iraanse leven en sprookjes, politiek en leven in een andere cultuur.



Motieven

Ik kon eigenlijk maar 1 motief vinden

ondoorgrondelijkheid: er komen verschillende dingen in voor, die duiden op ondoorgrondelijkheid, zoals de grot die een belangrijke rol speelt in het boek, maar ook vooral het spijkerschrift zelf wat Ismaiel niet kan lezen, hij tast dus in het duister. Ook natuurlijk zijn doofstomme vader Aga Akbar, die hij nooit helemaal goed zal begrijpen, hoe die denkt enz



Titel, ondertitel en motto

De titel, Spijkerschrift: het dagboek van Aga Akbar is geschreven in een door Aga zelf ontworpen spijkerschrift. Dit dagboek krijgt Ismaiel, en hij leest het op zijn manier.

De ondertitel, Notities van Aga Akbar: zo heet de vader dus van Ismaiel die het spijkerschrift, zijn dagboek geschreven heeft waarin dus zijn verhalen, dus zijn notities geschreven zijn.

Motto: Ik heb niet het idee dat er een motto achter dit boek zit.



Structuur

Het is best moeilijk om te vertellen hoe dit boek is geschreven. Om dit wat duidelijker te maken, zal ik even citeren wat in de proloog staat geschreven...

Het begint met een stuk uit ‘Spelonk’ een heilig boek ui het huis van Aga Akbar hierop volgt:

“Dit was Gods woord, Gods verhaal. En Spelonk was een verhaal uit het heilige boek in het huis van Aga Akbar.

Wij zijn begonnen met Zijn woord, voordat we de geheime notaties van Aga Akbar proberen te ontcijferen. W zijn met z’n tweeën. Ismaiel en ik. Ik ben de alwetende verteller. Ismaiel is de zoon van Aga Akbar die doofstom was.

Hoewel ik alwetend ben, kan ik Aga Akbar notities niet lezen.

Ik vertel alleen het gedeelte van het verhaal totdat Ismaiel geboren wordt. De rest laat ik hem zelf vertellen. Maar aan het einde kom ik terug, wan Ismaiel kan het laatste deel van zijn vaders notaties niet ontcijferen.”



Dit was het proloog. Dan komen 3 delen van het boek. Deel 1, waarin wordt verteld over de jeugd van Aga Akbar zelf. Deel 2 waarin Ismaiel wordt geboren en waar hijzelf verteld over zijn leven met zijn vader, en deel 3 waarin de alwetende vertellen weer teug komt die als het ware het einde van het boek verteld; hoe het afloopt met Ismaiel (eigenlijk hemzelf dus) en de rest.

Daarna komt ook nog een epiloog waarin opnieuw een stuk uit ‘Spelonk’ wordt geciteerd wat een mooi einde aan het boek maakt, ook al is het een open einde. Het boek is dus in 3 delen verdeeld die onderling weer in verschillende hoofdstukken zijn verdeeld. Op zich vind ik het altijd heel irritant, een open einde omdat ik altijd wil weten hoe het nou uiteindelijk afloopt. Maar bij dit boek past het ook mooi, en weet je eigenlijk ook wel hoe het verder gaat, omdat de alwetende verteller de Ismaiel is alleen dan vele jaren later.



Personages

Ismaiel: De hoofdpersoon in het boek. Hij groeit op in Iran bij zijn vader Aga Akbar, zijn moeder, 3 zusjes en zijn oom Kazem Gan. Het is een round character, omdat zijn hele gedachtes verteld worden, je weet hoe hij denkt over mensen en dingen. Het is een jongen die verschrikkelijk veel van zijn vader, zus en oom houdt en het moeilijk vindt om een eigen leven te leiden met zijn familie ver weg in Iran.

Aga Akbar: Deze man is de vader van Ismaiel, die het meest houdt van zijn zoon en zijn dochter Goudklokje.Een man die spreekt met handen en voeten in gemakkelijke taal. Hij weet niet precies hoe het in de politiek allemaal werkt, en hoe hij zich precies behoort te gedragen, maar hij doet heel erg zijn best ervoor. Een volkomen oprechte man, omdat hij eigenlijk helemaal niets van de wereld afweet.

Goudklokje: Dit is het zusje van Ismaiel waarvan hij het meeste houdt. Wanneer Ismaiel niet thuis is, zorgt zij voor haar vader en wanneer ze ook in contact komt met Ismaiels politieke overtuigingen gaat ze zelf ook bij de ondergrondse. Ze wordt ontdekt en vastgezet. Op een dag is ze uit de gevangenis verdwenen, als haar vader haar gaat zoeken in de bergen, vindt men later alleen zijn stoffelijk overschot terug... Zij is spoorloos verdwenen. (is ook meteen het einde van het boek)



Historische tijd

Het boek speelt in 3 tijden.

Het ene verhaal, waarin Aga Akbar opgroeit, speelt af in de jaren 30 ongeveer.

Het 2e verhaal, waarin Ismaiel vertelt, speelt af in de jaren 70 en 80.

Het 3e verhaal speelt zich af in de jaren 90, wanneer Ismaiel naar Nederland is gevlucht en daar dit boek schrijft als alwetende verteller.



Ik denk tenminste dat het in deze tijden afspeelt, omdat er veel wordt verteld over de politieke omstandigheden in Iran toen. Daaruit kan je wel een beetje afleiden wanneer alles ongeveer afspeelde. Wat ook wordt vermeldt, is dat de schrijver Kader Abdolah in 1988 naar Nederland vluchtte. Omdat dit boek toch wel gedeeltelijk een autobiografie is, zal deze datum ook wel ongeveer overeenkomen met Ismaiel.



Ruimte

De verhalen spelen ook op verschillende plaatsen af.

Het 1e verhaal van Aga Akbar, speelt af in het Saffraandorp, vrij ver van Teheran bij een grote berg genaamd de Saffraanberg. Hier groeit hij op.

Het 2e verhaal speelt hier ook af, maar later gaat Ismaiel naar Teheran om daar te leren en werken, en hij speelt daar ook een belangrijke rol in de ondergrondse bewegingen.

Het 3e verhaal speelt af in Alkmaar, waar Ismaiel terechtkomt wanneer hij naar Nederland gevlucht is.



Tijdsduur

Als ik alledrie verhalen bij elkaar neem, duurt het hele verhaal bijna 70 jaar.

Wat wel opvalt is dat ondanks dat de verhalen zo nu en dan door elkaar heen lopen, de verhaallijnen wel duidelijk blijven, en elkaar uiteindelijk opvullen zodat je niet heel veel gemist hebt.



Tijdvolgorde

De 3 verhalen afzonderlijk zijn chronologisch geschreven, en daarom wel gemakkelijk te volgen. Verder (gelukkig) niet uitzonderlijke flashbacks/forwards.



Perspectief

Het verhaal wordt door een 'alwetende schrijver' (het gedeelte wanneer Ismaiel in Nederland verblijft en wanneer Aga Akbar opgroeit), en in een ik-perspectief geschreven (het gedeelte wanneer Ismaiel in Iran opgroeit).



Idee

Het is tegenwoordig een beetje mode voor vluchtelingen om boeken te schrijven. Laatst is immers ook die Nederlandse boekenweek waarbij allemaal allochtonen hu werk showden enz. Hier is Kader Abdolah ook een goed voorbeeld van. Hij wil dus ook laten zien, mensen laten voelen in zijn verhalen hoe het is om te vluchten uit je vaderland en welke problemen dat allemaal met zich meebrengt.

Een ander idee uit dit boek was het vertellen over het opgroeien met een doofstomme vader*. Ook hoe moeilijk dat is en wat voor problemen dat geeft enz.

*bron: NRC Handelsblad 7-6-’01, een interview met Kader Abdolah over doven



Stijl

Zoals Kader Abdolah in zijn boek al vermeldt, was hij niet van plan om mooi Nederlands te schrijven, maar op de manier waarop hij het wilde. In hetzelfde artikel als wat ik zonet heb gebruikt (NRC Handelsblad) Staat ook: “Ik moest veel fantasie gebruiken, omdat er geen woorden waren. Ik heb een rijke verbeelding, mijn teksten zijn sterk beeldend, mijn vader heeft me een grote rijkdom gebracht, die ik doorgeef via het Nederlands”

En hij heeft gelijk. Want als ik boek lees, vorm ik automatisch ook een beeld van de ruimte waarin het afspeelt en de gevoelens die de mensen hebben in een boek. Bij dit boek ging dat zo gemakkelijk, je las er zo verschrikkelijk snel door heen doordat ik me helemaal erin kon verdiepen en inleven.



Literaire stroming

Dit is een nieuw boek, uit het jaar 2000. Zoals ik al had verteld viel het mij laatste tijd al op dat er alom een soort van rage rond allochtone schrijvers heerst, waarvan velen schrijven over hun vlucht naar Nederland, of over andere dingen die met het vluchten hebben te maken wegens problemen in het vaderland.

Kader Abdolah behoort hier ook toe.



Verdere opmerkingen

Ik wilde nog even vermelden, dat dit tot nu toe echt mijn lievelingsboek is geworden. Ik ben namelijk dol op sprookjes, en dit is er ook een. Als er namelijk een naam was voor het schrijven met deze stijl, zou ik alleen nog maar boeken lezen met die naam.



Samenvatting

Aga Akbar werd als doofstomme geboren. Zijn oom, Kazem Gan, die hem opvoedde, leerde hem het spijkerschrift, een oud schrift dat in een grot in de berg stond ingekrast. Zo houdt Aga Akbar zijn eigen dagboek bij in spijkerschrift, omdat hij nooit iets anders leerde.

Bij zijn tweede vrouw krijgt hij 4 kinderen: een zoon, Ismaiel, en drie dochters waaronder Goudklokje. Als beroep leert hij het vak tapijtknopen, maar omdat hij er niet van houdt op één plek te blijven, wordt hij tapijtreparateur. Soms verdwijnt hij in de bergen en blijft een paar dagen weg. Niemand weet wat hij daar gaat doen, maar Ismaiel, die tot taak heeft genomen voor zijn doofstomme vader te zorgen, denkt aan een andere vrouw.

De kinderen worden groot, de zoon van de Sjah komt aan de macht en Ismaiel, die dit boek schrijft, gaat naar de stad om te studeren. Daar komt hij in aanraking met de linkse ondergrondse beweging en wordt lid. Intussen nemen de Imams de regering over, waardoor deze ondergrondse beweging niet meer mag bestaan van de wet, natuurlijk doen ze dit wel.

Op een dag betrekt Ismaiel ook zijn vader in de geheime acties: hij verbergt een ontsnapte politieke gevangene in zijn ouderlijk huis. Hierdoor komt Goudklokje in aanraking met hun overtuigingen en gaat ook bij de Ondergrondse.

Wanneer het uiteindelijk voor Ismaiel mis dreigt te gaan, vlucht hij en komt hij na omzwervingen in Nederland te wonen.

Als Goudklokje gevangen wordt gezet, bezoeken haar ouders haar iedere week, maar op een dag is ze verdwenen... Verhalen doen de ronde dat er 3 gevangenen zijn ontsnapt en de bergen in zijn gevlucht. In de hoop dat één ervan zijn dochter is, klimt ook Aga Akbar, inmiddels op hoge leeftijd en met slechte gezondheid, haar achterna om haar te helpen. In de lente wordt zijn stoffelijk overschot gevonden op de berg. Wat er van Goudklokje is geworden zal niemand ooit weten...



Evaluatie van de tekst: de literaire recensie



Boekrecensie


"Spijkerschrift" - Kader Abdolah

Kader Abdolah, is van oorsprong Iraniër en nu woont hij in Zwolle, heeft met zijn tweede roman een meeslepend verhaal geschreven. Een verhaal over Aga Akbar, de doofstomme vader van Ismaiel, die samen met de alwetende verteller het verhaal vertelt. Aan de hand van de aantekeningen van Akbar kom je als lezer terecht in een verhaal dat zichzelf lijkt te vertellen. De schrijver neemt je mee naar de geboorte van Aga Akbar, zoon van een edelman en een bediende van de edelman. Tussendoor verspringt het verhaal met Ismaiel naar zijn nieuwe thuis in Nederland.

Akbar, de vader in het boek is doofstom. Hij heeft zichzelf een spijkerschrift aangeleerd dat zijn zoon Ismaiel in Nederland probeert te ontcijferen. Ook dat spijkerschrift is in Iran te vinden in een grot op de Saffraanberg. Volgens de overlevering is het een bevel van de eerste Perzische koning dat nog niemand echter heeft kunnen ontcijferen.

Abdolah heeft met 'Spijkerschrift' in een heel leesbare stijl een verhaal geschreven dat vol staat met beschrijvingen van het Perzische-Iraanse leven, Perzische politiek, sprookjes en het geloof. "Men geloofde en vertelde elkaar dat het licht de weerschijn van de olielamp was waarbij de heilige Mahdi zijn boek las. Ja, de Messias zat in de put te lezen en wachtte op de dag dat hij eruit mocht." Spijkerschrift beschrijft op sprookjesachtige manier het leven van 'de gewone man' in een land dat zich ontwikkelt van de sjah (Perzië) naar een land onder leiding van de geestelijk leider Khomeini (Iran).



Spijkerschrift is een sprookjesachtig en verbazingwekkend verhaal dat absoluut een plaatsje op de boekenplank verdient.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen