U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Jan Wolkers - Turks Fruit.
Deze versie komt van http://www.studentsonly.nl/uittreksels/bv.asp?BvID=222 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1178 woorden.

Samenvatting
SAMENVATTING VAN DE INHOUD

Als de (voor de lezer onbekende) ik-figuur gaat liften wordt hij meegenomen door Olga. Ze krijgen een auto-ongeluk. Hij probeert haar later in haar woonplaats Alkmaar te bereiken, maar haar moeder zorgt dat hij haar niet aan de telefoon krijgt. Twee maanden later ontmoet hij haar toevallig weer. Ze trekt bij hem in en breekt met haar ouders. Samen maken ze reisjes door Nederland. Even later gaan ze trouwen.

Olga poseert voor de ik-persoon, die beeldhouwer is. Olga's moeder zoekt telefonisch contact met haar. Olga gaat zich ontevreden gedragen en op een tentoonstelling in de RAI flirt ze met een andere man. Als de ik-figuur dit merkt moet hij braken. Maar Olga blijft bij haar nieuwe vriend.

De ik-figuur verloedert. Hij neemt meisjes mee naar huis om seks mee te hebben. Hij verhuurt zijn zolder aan studentes, maar gooit ze er weer uit omdat hij vindt dat ze teveel vrienden ontvangen en omdat ze parkieten nemen. Hij zoekt troost bij oudere vrouwen en praat over Olga. Op een keer gaat hij haar opzoeken in Alkmaar, vrijt met haar, maar wordt het huis uitgegooid door haar moeder. Ze gaan officieel scheiden.

Na lange tijd gaat hij weer werken. Bij toeval komt hij Olga tegen in een warenhuis. Ze ziet er slecht uit. Ze vertelt dat ze voor de derde keer getrouwd is. De ik-figuur neemt een zieke kokmeeuw in huis. Als die weer beter is en wegvliegt, valt alle ellende over de ik-figuur heen en verdooft hij zich met werken.

Als Olga hem komt opzoeken, mager en onrustig, vertelt ze dat ze met een Amerikaan gaat trouwen. Ze gaat met hem naar Arabië en daarvanuit schrijft ze de ik-figuur brieven. Acht maanden later komt ze weer bij de ik-figuur. Ze ziet er slecht uit. Ze vertelt dat haar man haar beschoten heeft nadat hij haar met een Arabier betrapt had. Haar moeder heeft haar teruggebracht. Olga's moeder belt de ik-persoon op. Ze vraagt hem of hij voor Olga wil zorgen, want ze ligt in het ziekenhuis met een operatie achter de rug. Ze had een hersentumor.

De toestand is hopeloos. Olga wordt kaal en blind en gaat onzin uitkramen. De ik-figuur blijft haar bezoeken, koopt bloemen voor haar, turks fruit (een soort snoepgoed) en een rode pruik. Olga sterft en wordt gecremeerd.



TITEL

Turks fruit is het enige wat Olga kan eten als ze ziek is en haar tanden loszitten. De titel geeft ook de tegenstelling aan van de mooie gezonde Olga in het begin van het verhaal, en het lelijke zieke wrak dat ze wordt aan het einde. Fruit staat voor gezondheid en vruchtbaarheid, terwijl Turks fruit snoepgoed is en dus bederfelijk en slecht.



GENRE

Het genre neigt naar een psychologische roman, maar de personages worden eigenlijk te oppervlakkig beschreven. Het verhaal bevat autobiografische elementen, sommige gegevens van de ik-figuur komen overeen met die van Jan Wolkers. In het begin van het boek staat: `voor Olga Stabulas.'



THEMA

Het verhaal vertelt een liefdestragedie, dus dat kan het thema genoemd worden. Verrotting en vergankelijkheid, overspel, seks, liefde voor dieren en horror zijn motieven.



OPBOUW

Wat betreft de opbouw kan gezegd worden dat er geen tweede verhaallijn is. De gebeurtenissen totaal niet in chronologische volgorde verlopen; de ik-figuur beschrijft in sommige hoofdstukken wat hij doet en meemaakt in de situatie dat hij thuis zit terwijl zijn Olga hem verlaten heeft. van daaruit blikt hij soms een hoofdstuk terug naar de tijd dat ze samen gelukkig waren. De laatste twee hoofdstukken vertellen het einde van het `werkelijke' verhaal.



TIJD

De tijd beslaat een á twee jaar.



PERSONAGES

Olga is een mooie en ook ijdele vrouw, met sproeten en rood haar. Omdat het perspectief niet bij haar ligt en ze nauwelijks spreekt, leert de lezer haar niet kennen, maar ze komt over als een naïef, onvoorspelbaar, onevenwichtig en zeer gevoelsmatig ingesteld iemand. Door toedoen van haar moeder, die veel invloed op haar heeft, heeft Olga allerlei angsten, zoals de angst om kinderen te krijgen, en nachtmerries.

De ik-figuur vindt zichzelf knap en is een beetje een macho vrouwenversierder. Hij heeft erg veel behoefte aan seks. Ook zijn liefde voor Olga lijkt alleen voor haar uiterlijk bestemd te zijn. Pas als ze ziek en lelijk wordt blijkt uit het feit dat hij haar blijft bezoeken dat hij toch van haar houdt. Maar hij beschrijft haar meer als een soort huisdier dan als een mens. Zijn emoties worden oppervlakkig beschreven; hij kent alleen (zelf)medelijden, haat (jegens Olga's moeder) en seksuele lust.

Olga's moeder wordt heel negatief beschreven. Ze is bekrompen, gemeen, bezitterig en heeft geld hoog in haar vaandel staan. Ze bedriegt haar man met andere mannen. Ze geeft niet om Olga, sterker nog, Olga's problemen zijn gedeeltelijk haar schuld.



PERSPECTIEF

Het verhaal wordt weergegeven in de ik-vertelsituatie.



RUIMTE

Het meeste gebeurt in Amsterdam, in de woning van de ik-figuur. Verder speelt het verhaal zich af in andere plaatsen in Nederland, en in Alkmaar, in het huis van Olga.



EIGEN MENING

Het verhaal is helder verteld, duidelijk te volgen, hoewel het me wel enige moeite kostte om precies de volgorde van de gebeurtenissen vast te stellen. Dat komt doordat ze totaal niet in chronologische volgorde verteld worden. De gebeurtenissen zijn vaak onverwacht, zoals het plotselinge vertrek van Olga. Ze zijn wel goed met elkaar in verband te brengen omdat steeds dezelfde motieven terugkomen. Daardoor vormt het verhaal een geheel en passen alle gebeurtenissen in de sfeer van het verhaal.

Er gebeuren veel voor mij niet herkenbare dingen in het verhaal, zoals de seks met veel verschillende mensen, wat een beetje vervreemdend aandoet. Op zichzelf zijn de gebeurtenissen niet onwaarschijnlijk, maar op de een of andere manier doen ze toch ongeloofwaardig aan. Misschien ligt dat in het feit dat de personages zo weinig uitgediept zijn dat ze niet echt voor de lezer gaan leven.

Het huwelijk is beschreven als aanvankelijk leuk, maar lijkt mij helemaal niet zo boeiend, want het enige wat het echtpaar doet is vrijen, door Nederland rijden en poseren respectievelijk beeldhouwen. Verder gebeurt er niet veel vrolijks in het verhaal, hoewel sommige dingen geschreven zijn op een humoristisch bedoelde manier. Alleen niet met het soort humor dat mij aanspreekt. De gebeurtenissen hebben me niet echt aan het denken gezet, en ze hebben gevoelens opgeroepen van ergernis of verveling, zoals bij arrogante uitlatingen over vrouwenveroveringen, en de seks met Olga, die dan uit niet meer bestaat dan kut, kont en tieten.

De gelukkige tijd met Olga wordt in een nostalgische sfeer beschreven, de akelige tijd die volgt op een verdrietige en troosteloze manier. Door de directe en scherpe sfeerbschrijving kon ik alles echt `voor me zien.' Soms was ik ook van dingen onder de indruk, ik weet niet precies hoe ik dat gevoel moet beschrijven. Dat was vooral bij akelige gebeurtenissen, allerlei voorvallen waaruit blijkt dat Olga steeds meer aftakelt. De beschrijving van het einde vond ik heel mooi, wanneer Olga als een totaal verward krot in het ziekenhuis ligt en alleen nog vreemde dingen kan vertellen en onzin uitkraamt, terwijl de ik-figuur haar tot haar dood toe blijft opzoeken. Het was het einde dat maakte dat ik dacht: `Goh, toch wel een mooi boek.'


Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen