![]() |
Boekverslag : Simon Vestdijk - Terug Tot Ina Damman
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1284 woorden. |
Bibliografie Druk: 24e Jaar van eerste druk: 1934 Aantal pagina's: 152 Indeling: 3 delen Motto: geen Opdracht: geen Samenvatting SAMENVATTING VAN DE INHOUD Deel Een: Het Woord Nadat Anton Wachter uitgescholden is voor 'vent' door Piet Idzerda, wordt het niet makkelijker voor hem op de HBS in Lahringen. Anton wordt helemaal bang voor dit woord en denkt constant na over hoe vaak hij het woord nog zal gaan horen. Een paar dagen later kent de hele klas Het Woord en hij wordt er erg mee gepest. Zijn enige lichtpuntje is meneer Greve, zijn leraar Nederlands en geschiedenis, die hij na gaat doen. Zijn enige redding is naar zijn idee heel hard werken op school om zijn angsten te vergeten. Anton moet constant op zijn tenen lopen en uiteindelijk heeft dit tot gevolg dat hij een vechtpartij begint met Piet Idzerda om zijn agressie kwijt te kunnen. Hij wordt uitgelachen op school als bekend wordt dat zijn moeder een brief aan Piets ouders heeft geschreven, en dan reageert Anton zijn irritatie af op zijn moeder. In de Paasvakantie vindt hij in een doos een foto van Janke, het dienstmeisje met wie hij vroeger erotisch getinte spelletjes speelde. Als hij haar later ontmoet, blijkt ze niet op de persoon, die hij zich herinnert, te lijken. Tot de zomervakantie hoort hij Het Woord 62 keer. Deel Twee: Ina Damman Ina Damman is een nieuwe leerlinge uit Driehuizen die op de HBS komt. Als ze onbeweeglijk bij de school staat, ziet Anton haar. Door een ontmoeting met Ina, via Piet Soer, mag hij haar elke dag naar de trein brengen. Door Ina verandert Antons leven, hij voelt zich gelukkig en vrij. Uit teken van liefde stuurt hij haar voor haar verjaardag een zelfgemaakte tekening, waarop het molentje van Gabriël staat. Anton wil met haar fietsen, maar als hij haar in Driehuizen ziet, zegt hij niets. Van een fietstocht komt niets, maar ze gaan wel een keer samen schaatsen. Ina verandert vaak van gedrag, maar Anton blijft gelukkig en tevreden totdat Ina een vriendin vraagt om bij haar te blijven omdat anders 'die vervelende jongen' er weer zal zijn. Als Anton dit via via hoort en hij vraagt Ina of dit waar is bekent zij dit en Anton belooft haar dan niet meer lastig te vallen. Deel Drie: De Overwinning In de derde klas denkt alleen nog maar aan naakte vrouwen en daar veracht hij zichzelf om. Anton probeert van het beeld van Ina Damman af te komen. Als zijn vriend Max Mees verliefd wordt op Dirkje, het dienstmeisje van de buren, moet Anton weer aan Janke denken en hij fietst naar het huis waar haar moeder woont. Door rumoer in de klas besluit Greve geen les meer te geven en gedurende vijf weken zit hij zwijgend in de klas. Anton en Max helpen hun leraar door iedereen die ook maar iets durft te zeggen een klap te geven. En dit gebeurt dan ook een keer en iedereen kijkt daarna heel anders tegen Anton aan. Dan wordt Marie van den Boogaard op hem verliefd, waar hij zelf aan het begin van het jaar al op verliefd was geweest. Maar Anton gaat hier niet op in, want hij beseft dat hij altijd zal blijven houden van Ina Damman. Het boek heeft een gesloten einde. ANALYSE De hoofdpersoon van het verhaal is Anton Wachter, een stille jongen die wordt beheerst door gevoelens van eenzaamheid, onzekerheid en angst. Hij zoekt houvast, maar hij wordt constant gepest met het woord 'vent', maar blijft pogingen doen om zichzelf uit de put te helpen en respect te krijgen. Hij is een round character. Belangrijke bijpersonen zijn: Ina Damman, een meisje van dertien, dat niet bang is of verlegen. Anton laat haar koud en ze doet onverschillig tegen hem. Ze is een flat character. Antons moeder, wie Anton vertrouwt totdat zij een briefje stuurt naar Piets ouders, waardoor Anton uitgelachen wordt op school. Ze is een flat character. Marie van den Boogaard, die een beetje een jongensgek en die pas later in het verhaal verliefd wordt op Anton, als hij gerespecteerd wordt door de klas. Ze is een flat character. Piet Idzerda, Gerrit Bolhuis en Jelle Mol, dat zijn de jongens die Anton het meest pesten. Zij zijn flat characters. Max Mees, dat is Antons enige echte vriend in zijn klas. Hij is een flat character. Greve, Antons leraar Nederlands en geschiedenis, die doelbewust en onverstoord zijn werk doet en dit bewondert Anton in hem en hij gaat hem imiteren. Hij is een flat character. Janke, dat is het vroegere dienstmeisje bij de Wachters, en als Anton in de puberteit komt, projecteert hij zijn lustgevoelens op haar. Zij is een flat character. · Er is sprake van wisselend ik-perspectief en hij-perspectief, maar het auctoriaal perspectief heeft toch wel de overhand, want de verteller geeft het samenvattend commentaar met kennis achteraf. · Het is niet duidelijk wanneer het verhaal zich afspeelt. De vertelde tijd bestrijkt drie schooljaren. · Het tijdsverloop is chronologisch, op een paar flash-backs na. Het verhaal is verteld in de verleden tijd, op de dialogen na. THEMATIEK Het thema is de ontwikkeling van Anton Wachter. Antons leven wordt beheerst door angst, liefde en het zoeken naar vriendschap. Zijn angst is het woord 'vent', maar zijn liefde voor Ina Damman helpt hem hiervan af. Dan is zijn angst dat Ina hem op een gegeven moment niet meer wil zien en dit gebeurt ook. Alleen Max Mees is echt zijn vriend. Na zijn vechtpartij met Gabriëls krijgt hij respect van zijn klasgenoten, maar hij besluit toch trouw te blijven aan Ina Damman, die met haar initialen ID, de 'liefde' vertegenwoordigt. TITEL Anton Wachter is op de HBS verliefd op een meisje, Ina Damman. Het is allen niet wederzijds en dit laat Ina hem op een gegeven moment ook weten. Daarna sluit Anton zich aan bij een groepje vrienden en dan verdient hij eindelijk respect door iemand in elkaar te slaan. Maar hij ziet in dat hij niet is zoals alle anderen en hij houdt vast aan zijn ideaalbeeld van Ina Damman: hij keert dus terug tot Ina Damman. LITERATUURGESCHIEDENIS Simon Vestdijk werd op 17 oktober 1898 in Harlingen geboren en hij stierf op 23 maart 1971 in Utrecht. Hij debuteerde met verzen in De Vrije Bladen, waardoor hij in contact kwam met Edgar du Perron en Menno ter Braak. Hij werd mederedacteur van het tijdschrift Forum. Met zijn eerste roman, Kind tussen vier vrouwen, die door zijn uitgever geweigerd werd en pas in 1972 gepubliceerd werd, maakte hij een begin met een lange reeks boeken. Ook schreef Vestdijk veel poëzie (ongeveer 20 bundels). De stroming waarin het werk thuishoort is het surrealisme en het is een psychologische roman. EIGEN MENING Ik vond het een gemakkelijk boek en het was ook niet zo dik. Door de ironie (van de verteller) die er in zat, was het boek wel leuk om te lezen, maar het zal me niet bijblijven als een echt leuk boek, boeken met zo'n onderwerp (school met de problemen die er bij komen kijken) zijn er nog veel meer (cliché) en het is dus niet origineel. Wel de dingen die Anton meemaakt, de problemen op school kun je ook herkennen in jezelf, zoals de onzekerheid en het zoeken naar vrienden; dat het er in die tijd dat het boek geschreven is ook zo aan toe ging als nu, dat bekende, vond ik leuk aan het boek. Het boek heeft zeker betrekking op de werkelijkheid. Ik vond het verhaal eenvoudig geschreven, de bekende barokke stijl van Vestdijk ontbreekt. Het mooie van het boek vond ik dat het niet echt voorspelbaar was; ik dacht dat uiteindelijk Ina Damman wel verliefd zou worden op Anton en dat het helemaal goed zou komen, maar Marie werd verliefd op Anton en dit keer wilde Anton niet. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |