U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Peter Pohl & Kinna Gieth - Ik Mis Je, Ik Mis Je.
Deze versie komt van http://huiswerk.leerlingen.com/boekverslag/21561/ en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2001 woorden.

Boekverslag.



Titel: Ik mis je, ik mis je.

Schrijver: Peter Pohl & Kinna Gieth. Vertaald door Cora Polet. Uit het Zweeds officiĆ«le titel is: ‘Jag saknar dig, jag saknar dig.’

Uitgever: Querido.

Jaar van uitgave: 1998. Tweede druk.



Mijn eerste persoonlijke reactie.



Ik vind dit boek een heel aangrijpend boek, want je gaat je steeds meer inleven in Tina hoe zij zich voelt en je krijgt medelijden met haar.

Ik vind dit boek niet te moeilijk om te lezen er zitten geen te lange zinnen in en geen moeilijke woorden.

Dit boek is een boek voor jongeren van mijn leeftijd en ouder maar niet voor kinderen van 12 ongeveer. Want dat worde het boek te moeilijk want je moet wel goed blijven opletten wat je leest. Anders begrijp je het verhaal niet meer.



Samenvatting:



Het boek gaat over een tweeling Cilibelle en Martinelle. Oftewel Cilla en Tina. Ze lijken als 2 druppels water op elkaar niemand kan ze onderscheiden van elkaar. De 2 meisjes zijn in Frankrijk geboren maar zijn toen ze 2 waren naar Zweden verhuisd nadat hun moeder was overleden. In Zweden verhuisden ze naar het huis de Rozenhof nadat hun vader is getrouwd met Monika. Het huis ligt vlakbij de Dodenweg. Die weg is heel gevaarlijk maar dat kon Albert, de vader van de meisjes, niet zoveel schelen het huis is te mooi om waar te zijn en hij kon in Zweden meer geld verdienen Albert komt zelf uit Zweden. Monika heeft ook een kind Jonny. Albert en Monika hebben ieder hun eigen lievelingetje van de tweeling Monika had Cilla en Albert had Tina. Tina en Cilla krijgen een perfect leventje op de Rozenhof. Iedere zomer is de tuin vol met de heerlijkste geuren van de rozen. Tina en Cilla vinden het prachtig om een tweeling te zijn soms hebben ze ruzie. Maar de meeste keren slaan ze de handen in elkaar om hun stiefbroer beet te nemen. Ze vinden ook allerlei spelletjes uit zoals: de meisjes gaan tegenover elkaar staan en maken bewegingen wat dan hun ‘spiegelbeeld’ ook maakt maar dan tegenovergesteld. Jonny zet soms dan tussen de 2 meisjes een lege lijst zodat het net lijkt alsof er een meisje in de spiegel kijkt. Maar dan gebeurt er in de zomer dat de meisjes 14 worden een vreselijk ongeluk.



Op een dag moeten Cilla en Tina naar school maar omdat ze laat zijn moeten ze naar de bus rennen. Als Cilla oversteekt komt er plotseling een auto aanrijden en die rijdt Cilla aan. En achter het stuur zit niemand anders dan Martin een goede vriend van Jonny. Tina is heel erg geschrokken en een man in de bus belt meteen de politie. Cilla is opslag dood. En Martin kan amper herinneren wat er is gebeurd. Monika en Albert horen de klap en komen snel aanrennen om te zien wat er is gebeurt. Als ze Tina zien huilen willen ze weten wat er is gebeurd. Tina vertelt aan Albert en Monika wat er is gebeurd. Dan moeten ze ook huilen. Cilla wordt naar het ziekenhuis vervoerd en daar gaat Tina samen met Albert en Monika ook heen. Als ze in het ziekenhuis zijn horen ze eerst een hele tijd niks over Tina maar na een tijdje zijn Albert en Monika wezen kijken en zeggen ze tegen Tina dat Cilla dood is gegaan. Tina is helemaal van slag. Maar na een beetje bekomen zijn van de schrik te zijn. Denkt Tina opeens we moeten opbellen naar school dat Cilla en ik niet komen. Dus Tina belt in het ziekenhuis hun school op. Als de mevrouw van de school vraagt waarom de meisjes niet op school komen moet Tina weer huilen en zegt ze boos: “Me zus Cilla is dood. Daarom kunnen we niet op school komen.”



De eerste tijd na de dood van haar zusje Cilla is Tina helemaal opslag. En wil ze niks van iemand weten. Tina krijgt veel steun van haar vriendinnen maar soms word ze heel erg boos als iemand haar weer eens Cilla noemt. Als dan die zomer Tina jarig is gaat ze met haar vader, Monika en Jonny op vakantie zodat ze niet aan Cilla hoeven te denken. Ze maken van haar verjaardag een mooie dag. En zo als ze dan weer op school is verstrijkt de tijd. Ze gaat er steeds makkelijker mee om dat haar tweeling zusje dood is. Maar dan krijgt ze weer een terugslag. Bij wiskunde zei de meneer per ongeluk: “Cilla wat is het antwoord?” Tina is dan zo boos dat ze naar hem toe gaat en zegt: “Godverdomme ik heet Tina Cilla is dood ik heet Tina.” Als de leraar sorry heeft gezegd rent ze huilend de klas uit. Als dit is gebeurd moet Tina van haar vader met een psycholoog gaan praten om alles te kunnen verwerken. Ze moet allerlei vragen over haar zusje beantwoorden en zinnen afmaken die op haar en haar zusje betrekking hebben. Door de dood van haar zusje gaat Tina steeds meer gedichten schrijven waar ze heel goed in is.

Hieronder een gedicht dat Tina heeft geschreven:



Onder de wolken.



Ik ben bang voor de dood en bang om te sterven,

Bang voor de reis door de donkere, koude tunnel.

Ik ben bang dat licht te zien,

Bang, dat ik het niet kan en toch probeer de bereiken.



Ik doe mijn ogen dicht en probeer te vergeten dat ik dood ben,

Maar toch ben ik daar, in de tunnel,

Alleen met mijn tranen en mijn angst.



Ik ben zo bang!

Waar is die god waar iedereen over praat?

Alsjeblieft! Iemand moet me helpen!…

Ik loop maar en toch is het licht ver weg.



Dan hoor ik de stem, de stem van mijn zusje,

Die veiligheid schenkt:

‘Wees niet bang, ik ben bij je.’



Ik kijk rond en daar staat ze naast me

In de witte nachtpon waarin ze begraven werd,

Haar donkere haar, haar gezicht, haar ogen,

Haar glimlach, ze heeft haar lieve glimlach behouden

En om haar hals de Bob Marley-ketting.

En haar handen zijn niet blauw en gebroken

Zoals toen ze stierf.



Nu zijn ze mooi, heel mooi

Opeens ben ik in haar armen

En omhels ik haar,

Lachend, dansend, huilend.



Ik ben niet langer bang meer,

Want ik ben hier onder de wolken

Samen met mijn tweelingzusje.

Voor altijd!



Tina zou samen met haar zusje naar een kamp gaan over toneel en literatuur. Maar omdat haar zusje dood is gaat ze toch alleen. Daar ontmoet ze een jongen Stefan ze is helemaal in de wolken. Dus de rest van het kamp trekt ze samen met hem op. En na het kamp laat hij haar gewoon zitten en wil hij niks meer van haar weten. Tina voelt zich verraden maar gaat verder met haar leven.



Bahir maakt samen met Cilla al voordat ze dood was een lied. Dat heeft hij ook naar Cilla genoemd. En na Cilla haar dood word het een groot succes. Bahir wordt beroemd. En jaar later dan het ongeluk als Monika weer jarig is, Cilla is op de verjaardag van Monika overleden, doet iedereen heel gewoon en krijgt Monika een foto van Tina en Cilla toen ze in groep 7 zaten waarbij je niet kunt zien wie wie is.



Mijn leeservaring:



Ik heb gekozen voor mijn leeservaring het onderwerp Personages.



De hoofdpersonen eerst maar dat zijn: Tina, Cilla, Monika, Albert & Jonny.



Maar toch speelt Tina de grootste rol in het boek. Want zij is degene die overblijft als haar zusje overlijdt en zij ‘vertelt’ het verhaal.

Het doel van haar is om de dood van haar zusje te verwerken. Maar als ze dat na een paar maanden nog niet heeft verwerkt wordt iedereen toch wel gek van haar. Niemand steunt haar dan meer in het verwerken van Cilla haar dood.

De karaktereigenschappen van Tina:

- Wordt snel verliefd.

- Verandert snel van mening.

- Snel emotioneel.

- Aardig tegen over de mensen.

- Ongelukkig (nadat haar zusje is overleden)



Ze wordt heel snel verliefd op allerlei jongens die dan toch niet op haar verliefd zijn zoals Stefan. Die zij heeft ontmoet op het zomerkamp.

Steeds vindt ze iets maar dan toch weer niet. Snelle verandering van mening.

Ze wordt heel snel emotioneel want iedereen die haar willen hebben soms wil ze dan niet geholpen worden en dan gaat ze huilen of schreeuwen.

Verder is ze wel heel aardig tegen iedereen want ze helpt Albert en Monika ook om over de dood van haar zusje heen te komen.

Soms merkt niemand het maar is ze heel ongelukkig en wil ze het liefst dood. Daarom schrijft ze gedichten en verwerkt ze daar haar gevoelens in. Zodat ze probeert om op haar eigen manier de dood van haar zusje te verwerken. Maar dat lukt niet altijd. Dan gaat ze huilen.



Albert is de vader van de tweeling en speelt ook een grote rol in het boek.

De karaktereigenschappen van Albert:

- hij is niet snel emotioneel (of laat het niet merken)

- heel aardig tegen iedereen



Albert laat niet merken dat hij ook gevoelens heeft. Hij vindt dat Tina alles heel snel moet kunnen verwerken dus doet dat er niets is gebeurd.

Albert probeert tegen iedereen heel aardig te doen maar schiet soms uit zijn slof.



Monika is de stiefmoeder van te tweeling en speelt ook een vrij grote rol.

De karaktereigenschappen van Monika:

- Heel emotioneel

- Aardig

- Geeft veel om de tweeling.



Ze laat wel merken dat ze om Cilla gaf en dat ze ook om Tina geeft.

Ze is aardig tegen iedereen.

Ze is heel erg verdrietig als Cilla dood gaat en probeert Tina te helpen om de dood van haar zusje te verwerken. Daaraan merk je dat ze veel om de tweeling geeft.



Dan is er nog Jonny maar die speelt niet zo een heel grote rol.

De karaktereigenschappen van Jonny:

- soms boos



Hij is soms boos op de tweeling als ze weer eens een geintje met hem maken. Maar dan pakt hij ze weer terug. Verdere eigenschappen kan ik niet ontdekken.



Verwerkingsopdracht:



Ik heb als verwerkingopdracht een levensbeschrijving van de schrijvers gekozen. Maar van de schrijfster Kinna Gieth heb ik niets kunnen vinden wel over Peter Pohl.



Levensbeschrijving:

Peter Pohl werd in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland geboren. Zijn vader overleed toen Peter nog heel jong was. Aan het eind van de oorlog nam zijn moeder, die Zweedse was, hem mee naar Zweden. Hij was toen 4 jaar. Op school deed hij het altijd heel goed, vooral wiskunde en natuurkunde. Doordat hij naar het zomerkamp van de middelbare school ging, raakte hij geĆÆnteresseerd in jeugdvraagstukken. Hij studeerde wiskunde en natuurkunde aan de universiteit. Sinds 1996 is hij docent aan de Technische Hogeschool in Stockholm. Al die tijd had hij al geschreven, maar was hij er nooit tevreden over. Daarom begon hij tegen zijn veertigste te filmen. Hij ontwikkelde een eigen stijl en ontdekte dat schrijven ook lukte. Peter Pohl is getrouwd en heeft een dochter.





Soort boeken dat hij schrijft:

Peter Pohl schrijft vooral fictieve boeken die toch realistisch zijn. In zijn boeken verwerkt hij ook veel uit zijn eigen jeugd. Peter Pohl beschrijft de gebeurtenissen vanuit de hoofdpersoon, waardoor het soms niet helemaal duidelijk is wat en aan de hand is. Deze manier van vertellen zorgt voor de spanning die in het verhaal zit. De dingen die beschreven worden zijn heel aangrijpend, meestal droevig.



Waar gaan zijn boeken vaak over:

Zijn boeken zijn meestal heel aangrijpend en gaan over mensen die iets ergs te verwerken hebben zoals: dood, oorlog en pesten. Natuurlijk hebben deze boeken dan geen vrolijk karakter. Vaak lopen zijn boeken ook niet goed af maar heel droevig.



Andere boeken van de auteur:

Al zijn boeken zijn verschenen bij Querido in het Nederlands.

- Jan, mijn vriend.

- We noemen hem Anna.

- De regenboog heeft maar acht kleuren.

- Ik mis je, ik mis je!



Er was geen informatie over Kinna Gieth te vinden alleen dat zij hem heeft geholpen met het schrijven van het boek.



Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen