U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Karel Eykman - Liefdewerk Oudpapier.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/1278 en is laatst upgedate op 03/12/2000.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2886 woorden.

1 gegevens over het boek



A titelbeschrijving



Schrijver: Karel Eykman

Illustrator: Peter van straaten

Titel: liedewerk oudpapier

Uitgever: De Harmonie

Plaats en jaar van uitgave: Amsterdam 1981

Bladzijden: 163 blz.



B Titelverklaring

Letterlijk is dat je iets met liefde doet en oud papier is papier voor hergebruik.



Figuurlijk : Hans, Chris en Marja hebben er veel voor over om de krant te maken dus liefdewerk en eigenlijk voor oudpapier om dat het toch weer weggegooid wordt.



C ondertitel

Niet van toepassing



Verklaring

Niet van toepassing



D motto

Niet van toepassing

Verklaring

Niet van toepassing



E opdracht

Niet van toepassing



Verwachting

Ik dacht eerst dat het een beetje een raar boek was omdat het een beetje rare titel was omdat ”liefdewerk oudpapier” geen normale titel is maar toen ik de achterkant had gelezen dacht ik wel dat een mooi boek zou zijn en dat het een beetje in de taal van jongeren is geschreven. Ik dacht ook dat het over een liefde voor iets ging om dat er stond liefdewerk.



2 Gegevens van de schrijver

Karel Eykman is in 1936 in Rotterdam geboren. Als leerling van de middelbare school schreef hij veel voor de school krant. Hij studeerde theologie in Utrecht en schreef toen ook voor een studentenkrant. Na zijn studie werd hij jeugdpredikant in Rotterdam vanaf 1966 schreef hij voor de IKON-televisie bij de verhalen voor de jeugd. Deze verhalen zijn gebundeld in de kinderbijbel woord voor woord, Daarnaast schreef hij 25 gewone boeken waarvan De vreselijke verlegen vogelverschrikker en

Liefdesverdriet erg bekend zijn.

Het laatste boek werd in het Duits en Deens vertaald veel van Eykmans werk getuigt van betrokkenheid bij de gevoelens van jongeren. Hij kreeg verschillende prijzen, waaronder een zilveren griffel voor de vreselijke vogelverschrikker en een gouden griffel voor Liefdesverdriet.



3 Gegevens over de verhaalinhoud.



A tijd



Ik denk dat het boek rond 1981 afspeelt omdat er toen nog niet veel computers waren want ze tikte de krant uit op een typmachine en ze hadden al wel stencil apparaten.



Hoe lang duurt het verhaal



Het verhaal duurt ongeveer 2 a drie weken.

Het verhaal is in chronologische volgorde geschreven.



B plaats

Het verhaal speelt zich ergens in een stad in Nederland af. Het speelt zich op school, in het huis van Marja, Chris en Hans en op het kantoor van Marja.



C Vertelwijze

Het boek wordt geschreven door een alwetende verteller want het lijkt net of jezelf in het verhaal meespeelt.



D Opening

De opening is een opening in handeling:

Chris komt op school en ziet dat de inktmop waar hij voor het eerst een stukje in geschreven heeft klaar is.



E Einde

Het boek heeft een gesloten einde:

Chris, Marja en Hans wouden graag een offset machine van de oudercommissie maar dat vind de oudercommissie niet goed maar op het einde krijgt de school toch een offset machine voor school en mede voor de inktmop. En daarna gaan Chris en Marja dit vieren.

F Thema

Drie scholieren vechten tegen de censuur van hun schoolkrant.



4 gegevens over de personen

A maatverdeling



Chris heeft een stukje voor de schoolkrant geschreven, en wordt daarna door de examenklassen tot hoofdredacteur benoemd, omdat zij geen tijd meer hebben. Hij vraagt Marja en Hans hem te helpen met het maken van de inktmop. Eerst hebben ze een gesprek met de directeur die hun alle medewerking toezegt. Ze hebben er veel zin in maar het het was moeilijker dan ze dachten. Alledrie leveren ze een aantal stukken in en samen met wat ingezonden werk maken ze er hun eerste nummer van. Dat wordt door de conciërge gestencild. Als Chris het nummer leest blijkt dat er woorden gecensureerd zijn. Daar worden ze kwaad over en ze gaan naar de directeur en hij geeft toe dat hij die woorden heeft veranderd, ook is hij niet zo blij met het stukje van Hans wat vol met kritiek zit.



Een leraar Nederlands heeft ook opmerkingen op het nummer. Hij blijkt enige invloed te hebben op de oudercommissie die misschien een offsetmachine voor school wilde schenken en mede voor de schoolkrant.



Chris, Marja en Hans willen de krant nu uit gaan geven buiten de school om. Dit keer echt kritisch op de censuur, de oudercommissie en de leraar Nederlands. Ze mogen op het kantoor van de vader van Marja werken met typmachines en stencilapparatuur. Ze bellen mensen van de oudercommissie op om commentaar te vragen en nemen dit op.

Het wordt een nummer vol met kritiek dat voor twee kwartjes gaan verkopen op school, in een café in de buurt en bij een boekhandel.

Ze verkopen best goed, maar worden al snel bij de directeur geroepen en deze stelt een verbod in tot 75 meter buiten de school in.

De directeur zegt dat Marja, Chris en Hans een stuk hebben geschreven vol met kritiek over de leraar Nederlands en de oudercommissie zonder bewijzen. Hij was al gebeld door mensen van de oudercommissie en zij ontkende dat ze slechte dingen hadden gezegd. Dan gaat Chris de cassettes halen met het bewijs, waarna de directeur al een beetjes terug trekt.



Marja heeft een slechte ervaring met Hans omdat hij dacht dat zij wel iets wilde met hem. Ze neemt hem niets kwalijk maar laat wel duidelijk blijken dat zij niks met Hans wil. Maar zij wil wel iets met Chris en als ze op een avond kussen krijgen ze verkering.



Ze gaan stiekem naar een voorlichtingsavond van de oudercommissie, waar onder meer het aanschaffen van de offset machine op het programma staat. Ze horen dat er een enkele ouder kritiek heeft op de inktmop omdat deze kritisch is en het een gezellig en leuk blaadje zou moeten zijn. De vader van Chris gaat er tegen in, en de directeur raakt overtuigd van dat de inktmop een offsetmachine nodig heeft. Deze wil wel de censuur afschaffen, maar wel overleg hebben. De ouders stemmen voor de offsetmachine.



B Persoonsomschrijving



Hoofdpersonen:

Chris, Marja en Hans



Bijpersoon:



Meneer Veldmans de directeur van de school



A Algemene persoonsbeschrijving



Chris de Groot is ongeveer 16 hij zit op school op 4 havo in 4B.

Hij is hoofdredacteur va de Inktmop (de schoolkrant). Hij woont nog thuis bij zijn vader en moeder en voor zover ik weet heeft hij geen broers en zussen. Op het einde van het boek heeft hij een vriendin zij heet Marja van huizen.



Marja van Huizen is ook ongeveer 16 zit ook op havo in klas 4B en zit bij Chris in de klas. Zij is met een sjeik woord de artdirector van de Inktmop.

Zij woont ook bij haar ouders vlakbij een nieuwbouwwijk. Ze heeft een vriendin die heet Annie Beekhout en ze heeft op het einde van het boek een vriend die heet Chris de Groot.



Hans Steeman is ook 16 zit in 4 havo maar niet bij Chris en Marja in de klas. Hans is redactielid van de Inktmop. Hij woont samen met zijn moeder en met zijn vader in een oude flat uit 1960 in de azaleastraat.

Ook heeft hij een zus die al getrouwd is. Op het einde heeft hij ook een vriendin het is de vriendin van Marja, Annie Beekhout.



Karaktereigenschappen:



CHRIS:



1 Kritisch: Chris is kritisch omdat ze een stuk hebben geschreven vol met kritiek over de leraar Nederlands en de oudercommissie.



Hij is ook kritisch op het eerste nummer van de inktmop omdat ze daar woorden hebben gecensureerd en dat vindt hij niet goed en daar is hij heel kritisch want hij laat het daar niet bij zitten.



2 Doorzetter:

Hij is een doorzetter omdat hij wil graag samen met Marja en Hans de krant verder maken maar ook al kost het veel werk ze maken het eerste nummer af.



Als Hans zegt dat hij zegt dat hij stopt omdat de vrijheid in het schrijven van de krant is ontnomen geeft Chris het niet meteen op. Hij stelt voor om buiten school een krant op te zetten zonder dat school er bij wordt betrokken zodat de inktmop toch kan blijven bestaan.



3 Ook al heeft de directeur en de oudercommissie gezegd dat ze geen offsetmachine krijgen blijven er toch voor vechten.



Hij is onzeker omdat als hij voor het eerst zijn stukje in de krant ziet staan vindt hij het niet goed omdat hij onzeker is.



Ook is hij onzeker bij Marja omdat hij niet durft te zeggen dat hij verliefd op haar is en van haar houd.



MARJA:



Favoriete kleren van marja zijn: zwart truitje en spijkerbroek.



2 Doorzetter:

Als Hans zegt dat hij stopt gaat Marja naar Hans toe om hem te zeggen dat hij niet metteen moet stoppen ze zet door totdat Hans zegt dat hij terugkomt.



Zij pleit ook samen met chris en Hans voor de nieuwe inktmop zodat hij ondanks alles toch uitkomt.



1 Eerlijk

Als hans haar probeert te kussen zegt ze eerlijk dat ze niks met hans wil maar ze wil iets met Chris.



Als Chris in een dip zit zegt hij tegen Marja dat hij niks meer met marja wil maar da zegt ze eerlijk dat jongens altijd zoiets doen en dat ze altijd een meisje dumpen als ze bijvoorbeeld niet durven te zeggen dat ze van een meisje houden.



Als Marja bij Hans thuis komt en ze ziet een stukje op zijn bureau liggen en ze leest het zegt ze dat hij zo ook voor de schoolkrant moet gaan schrijven, omdat hij zo zijn gevoelens uitdrukt en, omdat het zo mooi is.



Hans

3 Geeft snel op omdat als ze bij de directeur moeten komen en hij wordt boos op Chris, Marja en Hans zegt hij dat hij ermee stopt omdat ze niet de vrijheid krijgen die ze belooft was.



2 Verlegen:



Hij durft niet tegen Marja te zeggen dat hij op haar verliefd is om dat hij bang is dat ze hem afwijst.



Als Marja bij Hans thuis komt heeft hij stukjes op zijn bureau liggen en dan zegt hij snel dat die stukjes niet voor de krant zijn zodat ze die niet gaat lezen.



1 Eigenwijs:



Hij wil zijn stukje schrijven zo als hij wil en niet anders.



Als ze bij de directeur moeten komen omdat ze verkeerde woorden in de krant hadden gezet wordt hij eigenwijs want hij zegt ik stop ermee als wij geen gelijk krijgen omdat u heeft gezegd dat wij vrijheid krijgen in het schrijven van de krant. En daarin was hij heel eigenwijs.



Ik vind dat de hoofdpersonen aan het eind van het boek niet echt veranderd behalve hans is wel veranderd. Ik denk doordat hij een vriendin heeft gekregen dat hij vrolijker is geworden.



Denk dat ik niet in alle gevallen zo gereageerd zou hebben maar in veel gevallen zou ik wel hetzelfde gereageerd hebben.



5 Gegevens over de techniek

Het boek is een Tendens Novelle omdat er zijn maar weinig hoofdpersonen. Het gaat over kritiek op de maatschappij. Ik zal een voorbeeld geven. Chris, marja en Hans hebben in de Inktmop een stukje geschreven vol met kritiek over de oudercommissie en de leraar Nederlands omdat ze volgens Chris, Marja en hans onder één hoedje spelen.







6 waardering



A



Het boek is best goed bevallen omdat het boek niet moeilijk te begrijpen is en omdat het niet omdat er een goed verhaal in zat. Ik vond alleen dat het boek een lastig begin had, want ik snapte eerst het begin niet maar toen ik het twee keer had gelezen begon ik het te snappen. En ik weet wel waarom ik in het begin niet snapte dat was omdat het begin in een handeling begon. Ik kan het verhaal niet vergelijken met een ander verhaal maar de manier van schrijven heeft Jan de Zanger ook (dat vind ik). Ik vind wel dat je iets van dit boek kunt leren je moet bijvoorbeeld voor jezelf opkomen want dan wordt er vaak wel naar je geluisterd en kun je tot een compromis komen. Ik zou het boek wel aan iemand aanraden als iemand het zou vragen en dat komt omdat het boek best makkelijk is te begrijpen en het gaat over mensen van onze leeftijd en het is gewoon een mooi verhaal. Ik vind dat de karakters van de personages wel beter beschreven konden worden want het was best lastig om de karakters te beschrijven.

Ik best wel meer boeken willen lezen van deze schrijver omdat er in dit boek een best goed verhaal inzit en omdat het niet moeilijk is om te begrijpen. Ik zou denk ik niet nog een keer over hetzelfde onderwerp gaan lezen Want één keer over dit onderwerp vind ik wel leuk maar niet twee keer. Ik zou zo niet weten welke passage zouden moeten overgeslaan worden als ze dit boek gaan lezen want ik kan geen passage noemen die ik heel leuk vind of waardoor ik iemand kan overhalen om dit boek te lezen. Ik vind dat ze dan het begin zouden over moeten slaan omdat ik dat best lastig vind om te begrijpen.



B



Het verhaal was heel anders dan ik verwachtte. Dit boek werd aangeraden door onze docent. Toen ik de achterkant las leek het mij wel een mooi boek omdat over jongeren gaat van mijn leeftijd. Ik heb voor dit boek nog geen boeken van Karel eykman gelezen.



De gebeurtenissen spraken mij wel aan omdat zij echt voor zich zelf op kwamen. De gebeurtenissen die in het boek gebeuren zouden echt gebeurd kunnen zijn. Ik kan niet zeggen dat ik zelf zoiets ooit meegemaakt heb. Er zijn zo geen boeken die ik kan noemen die op dit boek lijken ik heb wel eens boeken over school gelezen maar niet een boek zoals dit boek. Ik vind niet echt een onderwerp waarvan je denkt daar ga ik eens over nadenken omdat jezelf niet in die situatie zit.



Ik herken niet iemand in die personen maar ik vind wel dat je jezelf in de hoofdpersonen in kunt leven, maar het is moeilijk om de karakters te beschrijven. Ik vind het knap en goed van Chris, Marja en Hans dat ze tegen de directeur, de oudercommissie en de leraar Nederlands in gaan en dat ze met z’n drieën een eigen krant opzetten. Toen Chris, Marja en Hans bij de directeur moesten komen en op hun kop kregen omdat ze verkeerde woorden hadden gebruikt in hun eerste nummer zei Hans dat hij met de Inktmop stopte, omdat de directeur had gezegd dat ze de volledige vrijheid zouden krijgen. Ik zou dan in de plaats van Hans blijven vechten voor de vrijheid van de Inktmop.



Ik vond dat het begin even lastig was maar als je het door had was het makkelijk te begrijpen dat komt ook doordat het een beetje in ’onze taal’ (onze taal is de taal van de jongeren) is geschreven. Ik vond dat er wel verrassende stukken inzaten, dat kwam door een bepaalde gebeurtenis. Ik heb helemaal geen stuk overgeslagen omdat ik het boek best mooi vond. Ik hou wel van boeken met een open einde want dan kun je zelf verder verzinnen hoe het boek afloopt. Bij dit boek was het een gesloten einde en dat vind ik ook niet erg.



Ik vond het taalgebruik van dit boek helemaal niet moeilijk, daardoor was het boek ook niet moeilijk te lezen. Er waren best veel dialogen in het boek maar bijna geen beschrijvingen bijv. de karakters en de familieleden werden niet echt besproken bijv. je wist wel dat ze allemaal een vader en moeder hadden maar of ze ook broers en zussen hadden stond er niet in.



De kijk op de mensen en de maatschappij heeft me wel een beetje aan het denken gezegd. Ik vind dat iedereen zich in deze maatschappij zijn mening mag uiten en zeggen wat je wil. Ik vind dat er best een belangrijk thema aan de orde wordt gesteld omdat ik vind dat je een vrije meningsuiting mag hebben. Ik zou best iemand uit het boek willen zijn want ik zou zorgen dat die krant niet veranderd zou worden als er woorden in stonden die niet mochten vooral als de directeur heeft gezegd dat je volledige vrijheid hebt in het maken van de krant. Ik vind het verhaal niet origineel omdat er zoveel boeken over school gaan en het zo vaak aan de orde komt.

Volgens mij heeft de schrijver met dit boek willen bereiken dat, er meer naar de maatschappij wordt gekeken en dat niet zo alles in je schoot wordt geworpen zonder dat je er iets voor hebt gedaan.



Al met al vind ik het een mooi boek, omdat het over middelbare scholieren gaat vind ik het ook wel leuk. En ik zou het boek ook aan mensen aanraden. Er zit een goed verhaal in en het brengt een thema naar voren waar je wel over na gaat denken. Je begint dan wel te denken dat je niet alles zo maar voor elkaar krijgt maar dat je er wel wat voor moet doen.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen