U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Carry Slee - Spijt!.
Deze versie komt van http://huiswerk.leerlingen.com/boekverslag/21373/ en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 3173 woorden.

Naam: Evelien Bijlsma

Klas: Kv 3a

Titel: Spijt!

Schrijfster: Carry Slee







Vragen en antwoorden:



1. Waarom heb je dit boek gekozen?

Het boek spijt heb ik gekozen, omdat ik van veel mensen had gehoord dat het een goed boek was en omdat Carry Slee een uitstekende schrijfster is.

2. Beschrijf wat er op de voorkant van het boek staat:

(De kaft van het boek is door Houten gemaakt ook bij de andere boeken van Carry Slee heeft hij de kaft gemaakt.) Op de kaft zie je David zitten die spijt heeft omdat hij Jochem niet heeft geholpen, ook zie je dat rugtas van Jochem in het water ligt en de leerlingen uit David's klas zijn wazig op de achtergrond afgebeeld.

2. Wat heeft de illustratie op de voorkant van het boek met de inhoud van het boek te maken?

David zit daar op zijn knieën bij het water, en huilt. Hij heeft Jochem niet geholpen en heeft daar nu Spijt! van. Omdat Jochem David zo vaak om hulp heeft gevragen en David dacht alleen maar aan zich zelf.

3. Geef een titel verklaring:

Het boek heet Spijt!, omdat voornamelijk David, maar ook de rest van de klas er spijt van hebben dat ze Jochem niet geholpen hebben.

David vindt het stom van zichzelf dat hij Jochem niet had geholpen op de klassenavond, omdat hij met zijn eigen 'stomme' liefdesverdriet bezig was.

4. Tot welke genre behoort dit boek?

Ik vind dat het genre pesten is.

In het boek staan de trefwoorden pesten, school, dood en verliefdheid.

5. Wat is het onderwerp (thema) van het boek?

Het thema is te laten zien waar pesten toe kan leiden.

5. Welke bedoeling heeft de schrijver met het boek?

De bedoeling van de schrijver is om te laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van pesten. En hoe erg die gevolgen kunnen zijn. Ik heb ergens gelezen dat het boek is geschreven naar aanleiding van een brief achter op de VPRO gids, Waarin stond dat een jongen zijn buurmeisje zo gepest had dat ze voor de trein gesprongen is.





6. Is het een interessant onderwerp? Leg je antwoord uit:

Ja, Spijt! vond ik een zielig en meeslepend boek. Het boek sprak me heel erg aan omdat ik zelf ook jaren lang gepest ben. Je kunt je goed verplaatsen in de gevoelens van de hoofdpersonen. In het boek kun je zien wat de gevolgen van pesten kunnen zijn. Jochem moet zich wel heel ongelukkig gevoeld hebben om zelfmoord te plegen. De daad van Jochem heeft de klassenleraar en zijn klasgenoten wel aan het denken gezet, waardoor ze in de toekomst hopelijk het pesten zullen laten

7. Wie waren de hoofdpersonen in dit boek? Beschrijf kort hun karakter en zeg iets over hun uiterlijk.

De hoofdpersonen zijn: David en Jochem

David: is een normale jongen wie bevriend is met iedereen en ook erg verliefd is op Vera, maar hij vindt het zielig voor Jochem die vaak gepest wordt. Iedereen vindt hem aardig maar hij zelf vindt zichzelf een mietje omdat hij Jochem niet (/of niet heeft geholpen) helpt.

Jochem: is een dikke jongen die vaak gepest wordt hij heeft nauwelijks vrienden behalve David en Nieke. Hij probeert aardig te zijn om niet meer gepest te worden en wanneer het niet lukt vraagt hij David om hulp maar die laat hem stikken. En door al het verdriet en door het gepest vindt hij zich zelf dik en maakt er een einde aan door zichzelf in de sloot te laten verdrinken....

Bijfiguren

De belangrijkst bijfiguren zijn: Niels, Vera en Nienke

Niels: is de beste vriend van David en zij gaan veel met elkaar om. Niels is een meisjes verslinder en hij maakt veel grappen.

Vera: is de grote liefde van David en op het eind van het verhaal zullen zij ook verkering krijgen. Zij is eigenlijk de schuld waarom David Jochem niet hielp.

Nieke: is de beste vriendin van Jochem zij helpt hem vaak om niet op te geven en zij vertelde David ook dat hij een dagboek bijhield over zijn leven.

8: Vertel in het kort waar het boek over gaat:

Korte inhoud van het verhaal

In één zin waar het verhaal over gaat: het gaat over David en Jochem. Jochem die gepest wordt en wanneer hij David om hulp vraagt doet David dat niet terwijl hij het wel had beloofd, Wanneer Jochem dan zelfmoord pleegt heeft David Spijt!

David zit in de tweede klas met zijn beste vriend Niels, Zij fietsen samen elke ochtend naar school. Ook Vera zit bij David in de klas, en daar is David al een tijdje verliefd op. Tino is hun mentor, maar sommige vinden dat niet zo leuk zoals Jochem. Jochem is een dikke jongen en wordt door Justin, Sanne en Remco hier mee gepest, maar ook Tino maakt hem soms belachelijk. Dan is er ook nog Youssef, hij is erg druk en zit vaak achter de computer. En Manon is de vriendin van Vera. En dan is er ook nog Nienke, dat is de beste vriendin van Jochem.

David probeert de hele tijd verkering met Vera te krijgen maar hij durft het niet te vragen. Jochem wordt nog steeds gepest en probeert zich er niks van aan te trekken. Na een tijdje wordt er besloten een eindfeest bij Tino thuis te geven. Iedereen komt, ook Jochem. David hoopt te kunnen dansen met Vera. Maar hij heeft ook tegen Jochem gezegd dat hij voor hem op zou komen.

Op het eindfeest lijkt alles zijn gangetje te gaan, David vraagt of Vera wil dansen maar Manon wil liever. Manon vertelt hem of hij het al weet, maar hij weet nog van niks. Maar het wordt als snel duidelijk als hij Youssef en Vera ziet zoenen. David rent naar buiten en door alle haat en verdrietigheid wimpelt hij Jochem af die om hulp vraagt.

Als ze weer terug komen op school wordt er verteld dat Jochem zelfmoord heeft gepleegd in een sloot. Op dat moment worden de pestkoppen van school gestuurd en komt David bevriend met Nienke. Maar hij heeft nooit kunnen vergeten dat hij Jochem niet heeft geholpen daardoor heeft hij Spijt! Op het eind vindt David gelukkig nog wel troost bij Vera.

9. Geef je beargumenteerde mening over het boek:

Het was een heel mooi boek.

Op het eind is het vooral heel spannend omdat Jochem zelfmoord heeft gepleegd en dit kan niemand geloven.

Dingen die in dit boek staan gebeuren ook echt en ik vind dat dit niet moet kunnen en dat ze al veel eerder hadden moeten ingrijpen.

Het boek was niet langdradig want er gebeurt telkens weer iets wat nieuws.

Het boek is heel goed geschreven, omdat het verhaal heel echt lijkt. Ook leefde ik heel erg mee met Jochem, het boek raakt je erg diep. Er wordt ook heel goed verteld hoe machteloos Jochem zich voelt.

Het verhaal is gemakkelijk opgebouwd, er worden geen lastige woorden in gebruikt.

En er zijn weinig gesprekken tussen twee personen in het verhaal.

Kortom, als ik het boek een cijfer zou moeten geven, gaf ik het een 9. Ik raad het boek aan aan klasgenoten.

10: Voeg drie verwerkingsopdrachten toe:

Categorie 1: Eigen mening en inhoud:

Opdracht 4: Raad je je klasgenoten aan om het boek te lezen? Motiveer je antwoord:

Ja, ik raad het mijn klasgenoten zeker aan om het te lezen. Ik ben zelf namelijk ook heel erg gepest, en ik denk nog wel (veel) meer uit mijn klas, en dit boek laat gewoon zien wat het gevolg is van de oorzaak. Het pesten dus.

Ik vind het echt (al voor de zoveelste keer) een super mooi boek want hoe ver je ook bent, je weet niet hoe het verhaal gaat eindigen. En je zit helemaal vast in het boek.

Er zit drama, komedie en alles in.

Als ik grote pesters tegen kom dan zeg ik dat ze dit boek moeten lezen.

Maar ik vind het absoluut de moeite waard om het te lezen. Daarom raad ik het mijn klasgenoten ook aan. Als ik iemand, iemand anders zie pesten, nou dan is ‘ie nog niet jarig (figuurlijk). Ik vind het zo erg. Ik ben heel erg aan gegrepen door dat boek, dat ik gewoon met tranen in mijn bed lag te lezen. Daar kan ik gewoon niet tegen. Maar net zo als Blauwe Plekken, dat vind ik ook zo’n mooi boek, en dit boek ook (Spijt!) dat ik het gewoon uit wilde lezen.

Ik heb(persoonlijk) dit boek gekozen omdat ik het een heel aangrijpend, zielig verhaal vond.

Ook vond ik het boek spannend omdat het verhaal echt lijkt. Ook leefde ik heel erg mee met Jochem. Het boek raakt me ook diep. Het verhaal is makkelijk te lezen omdat er geen moeilijke woorden in staan.

Er word goed verteld hoe de gepeste Jochem zich voelt daarom heb ik ook hele erge medelijden met Jochem en ik vind dat iedereen die iemand anders pest, dit boek maar eens moet lezen. Ik denk dat dat wel werkt tegen het pesten.



Categorie 2: Schrijven en tekenen:



Opdracht 5: Maak een collage waarin de belangrijkste personen en gebeurtenissen uit het boek voorkomen:



Zie de bijbehorende (A-4) blaadjes!



Categorie 3: Zoeken en vergelijken:



Opdracht 7: Vergelijk het boek met een ander boek van dezelfde schrijfster wat ongeveer hetzelfde onderwerp heeft. Zoek de overeenkomsten:



Ik vergelijk de titel van het boek Spijt! met de titel van een ander boek dat ook door Carry Slee is geschreven.

Dat boek heet Blauwe Plekken. Het gaat over hetzelfde onderwerp: mishandeling en pesten. In Blauwe Plekken wordt Judith mishandeld door haar moeder. Ze kan niks goed doen of het is alweer raak.

In het boek Spijt!, wordt Jochem mishandeld.

De enige verschillen in de boeken is dat Judith uit Blauwe Plekken vrienden heeft die haar helpen en bij wie ze troost kan zoeken en een mentor/ leraar heeft met wie ze, fatsoenlijk, kan praten.

Jochem heeft dat niet. Ja, hij heeft 1 goede vriendin en hij heeft David. Maar dat noem ik niet echt een vriend. David heeft het laten stikken. Hij had een belofte met Jochem en die is hij niet na gekomen.

Bij Judith wordt er op tijd wat aan gedaan. Bij Jochem pas te laat. Zijn dood is het gevolg van pesterijen. Dat heeft de hele klas aan het denken gezet. Bij Judith kreeg ze tenminste hulp van vrienden en familie, buren, klasgenootjes en leraren.

Dat is het enige verschil tussen die 2 boeken. Een heel groot verschil.







Nog even een samenvatting en wat citaten uit het boek die me heel erg aanspraken en ik heb de uitleg er ook bij gezet:



David zit in klas 2B op de middelbare school. Hij zit ook in de redactie van de schoolkrant die ‘De Brugmug’ heet. In de redactie zitten Niels, zijn beste vriend, Vera, het meisje waar David verliefd op is en nog twee kinderen, Manon en Youssef. Ook zit er één leraar in de redactie. Jochem is een jongen uit de klas van David, Vera, Niels, Manon en Youssef. Hij wordt in de klas heel erg gepest door Remco, Justin en Sanne. Ook de klassenleraar, die gymnastiek geeft, heeft een hekel aan Jochem. Het lijkt of Jochem zich niets van het gepest aantrekt, soms lacht hij zelfs mee. In de brugklas ging al dat getreiter langs David heen, maar nu begint hij zich er steeds meer van aan te trekken. Hij zou Jochem willen helpen. Het probleem is dat hij niet tegen Remco, Sanne of Justin in durft te gaan, omdat hij bang is dat ze hem ook gaan pesten. Soms lachen ze om de grapjes die Remco, Sanne en Justin maken.

Op een dag gaat David naar school. Hij is te laat bij de brug waar Niels meestal op hem wacht. Als hij niet snel door fietst komt hij ook nog te laat bij gym. Als hij de gymzaal binnen loopt, ziet hij dat Jochem er nog niet is. David hoopt dat hij ook niet meer zal komen. Hij heeft een beetje genoeg van dat gepest. Op het laatste moment komt Jochem binnen. Tino kan het niet laten om een opmerking over de dikke Jochem te maken. Als de gymnastiekles is afgelopen, rennen Remco en Justin de kleedkamer in. Ze pakken de kleren van Jochem en hangen ze in de boom. Ze maken een opmerking van: ‘die krijg je na de klassenfoto terug!’ Sanne wil namelijk niet dat Jochem op de foto komt, want anders zou hij hem verpesten. Zulke misselijk grappen maken ze over hem, dag in dag uit gaat het zo door. Het lijkt alsof hij zich er niets van aantrekt. Op een dag gaat David naar Jochem toe. Hij wil hem graag helpen, alleen hij weet niet hoe. Jochem wil niet geholpen worden. Het enige dat hij aan David vertelt, is dat hij maar één vriendin heeft, die Nienke de Graaf heet. David zegt tegen Jochem, dat als hij geholpen wil worden, hij het even tegen hem moet zeggen.

De dag van de klassenavond breekt aan. David is vastbesloten om twee dingen te doen, één ding is Vera verkering vragen en het tweede is, zorgen dat Jochem niet gepest wordt. Als de klassenavond begonnen is gaat David Vera zoeken. Hij kan haar eerst niet vinden, maar op het laatst vindt hij haar bij de deur. Ze zoent met Youssef. Zijn hele avond is verpest. Hij heeft zelfs niet eens zin om Jochem van dat geplaag af te helpen. Wat later in de avond roept Jochem of David hem kon helpen, maar David doet het niet. De volgende dag krijgen ze te horen van de rector te horen dat Jochem die avond niet thuis van de klassenavond. David voelt zich schuldig, omdat hij Jochem de vorige avond niet geholpen heeft. Ook zegt de rector dat de politie naar hem op zoek is.

David besluit Jochem te gaan zoeken, maar in z’n eentje heeft hij geen hoop. Daarom besluit hij Nienke te bellen. Nienke laat de geheime plekjes van Jochem aan David zien. Alleen hij is nergens te vinden. Dan blijft er voor Nienke en David maar één plaats over. Dat is bij het meer. ‘Daar zit hij vaak als hij eenzaam is’ verteld Nienke. Als ze bij het meer zijn aangekomen zijn zien ze Jochems tas op het water drijven. Nienke barst meteen in huilen uit. David probeert haar te troosten, maar dat lukt hem niet, want zelf is hij ook verdrietig. Als een tijdje later het lichaam van Jochem naar boven komt, kan niemand het geloven. HIJ IS DOOD!

Iedereen treurt, de één omdat hij Jochem niet geholpen heeft, de ander omdat hij niet is gestopt met pesten. David voelt dat hij de grootste schuld heeft, omdat hij zijn woord heeft gebroken. Niemand is het met hem eens, zij vinden dat ze allemaal schuldig zijn. De klas van David is helemaal aanwezig bij de begrafenis van Jochem. David moet een verhaal uit Jochems dagboek voorlezen. Na de begrafenis gaan ze in een lange stoet naar het meer waar Jochem is verdronken. Ze strooien daar witte bloemen in het water. De redactie van de schoolkrant is het er over eens dat ze wat moeten doen tegen het pesten op school. Zo bedenken ze de pestlijn. David, Vera, Manon, Niels en Youssef helpen daar aan mee. En zo lukt het hen veel pesterijen op te laten houden. Op het laatst moet David een keer naar een meisje met liefdesproblemen. Het blijkt Vera te zijn die verliefd is op David.



Citaten:



“Ik ben bang om naar school te gaan. Het gepest wordt steeds erger en dat komt omdat ze me haten. Maar ik weet nu waarom: ze denken dat ik een monster ben dat hen ziek maakt. Eerst dacht ik dat ze dat zomaar zeiden, om me te jennen. Maar nu ze het steeds vaker zeggen, word ik er bang van omdat ik denk dat ze misschien gelijk hebben.

‘We worden misselijk van die kop van jou,’ zei Justin. Iedereen hoorde het, maar niemand ging er tegenin, dus misschien is het wel waar. Toen ik vanmiddag thuiskwam, heb ik een tijd in de spiegel gekeken en ineens moest ik kotsen. Het kan van de zenuwen komen, maar ik heb nog nooit van de zenuwen gekotst, dan krijg ik meestal hoofdpijn.

Morgen ga ik maar een beetje achteraf zitten in de aula, dan zien ze mij tenminste niet. Ik hoop dat het helpt. Nou snap ik ook waarom Nienke zaterdag plotseling moest overgeven. Ze zei dat het van de patat kwam, maar het kwam door mij. Ze kan niet meer tegen mij, maar durft dat niet te zeggen omdat we vrienden zijn. Of misschien weet ze het wel niet, dat kan ook. Ik vind het heel erg dat iedereen ziek van mij wordt. Dat wil ik niet, als dat echt zo is ben ik liever dood. Ik wou dat er iemand was die me kon helpen, want ik weet het niet meer. Ik weet niet hoelang ik dit nog volhoud…’’



Ik heb dit citaat gekozen omdat je nu heel erg goed kan zien hoe Jochem dacht en hoe hij het allemaal opvatte.

Het sprak me ook erg aan omdat ik zelf ook heel lang ben gepest, lang niet zo erg als Jochem, maar toch sprak het me heel erg aan.



“Jochem!’ roept Nienke nog een keer en ze tuurt over het water. Dan pakt ze Davids hand. ‘Daar…!’ Haar stem klinkt hees en haar gezicht is spierwit. Ze wijst naar het water…’Daar drijft Jochems tas…’

David kan het gevoel niet toe laten. Hij wil dat Jochem uit de struiken komt. Dat ze alles goed kunnen maken wat ze hem hebben aangedaan.

Ze zijn er allemaal, de ouders van Jochem, Nienke, de klas, Tino van Dijk en meneer Zwart. Alleen Sanne, Justin en Remco ontbreken. Die zijn voorlopig geschorst.

Met ingehouden adem zien ze hoe de duikers onder water gaan, steeds andere plekken. Steeds wanneer ze met lege handen bovenkomen, gaat er een zucht van opluchting over het meer. Driekwart gedeelte van het water is al afgezocht.

Bij elke volgende duik krijgen ze meer hoop. Zou Jochem dan toch nog leven? David knijpt in Nienkes hand. Het mag niet, het mag nu niet meer misgaan. Ze schatten de afstand. Misschien nog twee keer duiken. Van de spanning schuiven ze steeds dichter naar de waterkant. En dan komen de duikers boven met het verstijfde lichaam van Jochem.



De leerlingen van klas 2B doen een stap achteruit. Ze willen het niet geloven. Sommige houden hun handen voor hun ogen om de waarheid niet te hoeven zien. Anderen zoeken steun bij elkaar en bij hun klassenleraar. Maar Tino, die de gevolgen van zijn plagerijen niet heeft overzien, is net zo geschokt als zijn leerlingen. Hij heeft al zijn kracht nodig om

Zijn eigen emoties in bedwang te houden.”



Dit citaat heb ik gekozen omdat je merkt dat niemand Jochem gepest heeft om dit te laten gebeuren. Je merkt ook dat de klas er spijt van heeft dat ze er niks tegen hebben gedaan, of dat ze niet gestopt zijn met pesten.

















Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen