U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag :  - Hok! Ingezonden Door: Tina Categorie: Recens.
Deze versie komt van http://www.scholieren.be/huiswerk/show_stuk.php?id=205 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 511 woorden.

HOK!


Van Stany Crets








Het stuk werd gespeeld in een koude loods op een militair domein. We wisten niet wat te verwachten, maar gingen toch nieuwsgierig binnen. Het was koud, tochtig, …maar dat creëerde de perfecte sfeer. Het stuk sprak mij erg aan: het was geen komisch stuk, maar ook geen drama. Het was een perfecte combinatie van deze twee. Er kon gelachen worden, maar op andere momenten was het zeer serieus. Het onderwerp ‘zelfmoord’ is geen lachertje, maar het werd zo gebracht dat je er ook geen tranen van in de ogen kreeg.





HOK! ging over zelfmoord. Je wist tijdens het stuk niet dat het over dat onderwerp ging, maar tijdens de laatste minuten werd alles duidelijk. Ik vond dat de rollen de acteurs op het lijf waren geschreven. Diegene die gepest werd, het groentje, was klein, liep wat gebukt,…en dat vond ik wel zeer goed passen. De mimiek en de gestiek waren ook geslaagd. De kostuums waren redelijk gewoon, maar ze pasten wel in het geheel. Het waren gewoon mannen met pakken, die je elke dag op straat ziet.


De acteurs zelf waren ook zeker geen beginners: Tuur de Weert, die we kennen van thuis en van vele andere Vlaamse soaps. Jan Lauwers, Luc Springuel en Koen Van Impe komen wat minder op televisie, maar hebben zeker hun sporen in de toneelwereld al verdiend. En dan als laatste Jaak Van Assche die al vele rollen in zowel de toneel- als televisiewereld heeft vertolkt.


De regisseur is Stany Crets die zijn roeping in de toneelwereld gevonden heeft. Hij schrijft goede stukken, regisseert ze dan ook en is zelf een subliem acteur.





Het is een zeer actueel stuk. Zelfmoord is een onderwerp van alle tijden, alleen is het verschil dat het nu geen taboe meer is. Ook komt er een onderwerp in voor met als bedoeling een wereld te creëren naar één iemands wil. ‘De kolonel’ die de andere beveelt wat ze moeten doen, en zo zijn eigen wil te uiten. De regisseur heeft denk ik zijn bedoeling zeer goed kunnen verwoorden. Hij wist wat hij wilde en heeft dat kunnen laten zien. De acteurs zijn echte rotten in het vak en konden perfect op elkaar inspelen, zelf als er al iets zou mislopen dan nog zou het publiek niks merken, omdat ze dat wel zouden kunnen opvangen. Het terrein waar dit alles zich afspeelde was zeer goed gekozen. Je keek niet alleen naar het toneelstuk, maar je zat er echt ook middenin. Als je naar een schouwburg gaat dan zit jij in de zaal en het toneel speelt zich af op het podium, maar hier bevonden de acteurs zich in hun loods waar wij dan ook bij inzaten. Dat gaf toch een zeer speciaal effect.





Het was een zeer goed toneelstuk dat mij echt bijblijft en niet zomaar direct te snappen was, maar als je erover nadacht, merkte je echt wel een diepere betekenis.


Het stuk geeft je koude rillingen, letterlijk en figuurlijk.







Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen