U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/973 en is laatst upgedate op 28/03/1999.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1087 woorden.

Titel

Bint



Samenvatting

De Bree gaat als leraar werken op een school.Hij moet een leraar vervangen op de school van Bint. Op de eerste dag dat hij moet werken is zijn eerste klas 4D, de hel genaamd. Dit is een verschrikkelijke klas.Dit blijkt al uit de namen van de leerlingen zoals: Neutebeum,De Moraatz.



De 'kinderen' worden beschreven als beesten. De Bree verklaart de klas meteen de oorlog. Dit is een manier om de klas in de hand te houden. De Bree heeft al in het begin een hekel aan Keska,een andere leraar die De Bree te lomp vindt.De Bree gaat naar zijn volgende klas. Dit is een redelijk normale klas, maar toch heeft De Bree meteen een hekel aan één van de leerlingen: Jérome Fléau. Op de eerste strafdag, uiteraard voor leerlingen uit de 4D, weet De Bree al dat hij ook een hekel heeft aan de conciërge en de werkster. Hij vraagt zich af waarom Bint deze hier nog laat werken. De Bree hoort van Remigius, een andere leraar, dat Bint zijn systeem 5 jaar geleden heeft ingevoerd. Hij riep toen alle leraren bijeen en vertelde hen dat hij vanaf nu 'stalen tucht' eiste. De nieuwe leraren werden sindsdien zorgvuldig door Bint uitgekozen en gevormd.



Er is een rapportenvergadering. Alleen het eerste cijfer telt voor Bint. Er wordt een cijfer gegeven voor de algemene indruk. In één van De Bree's klassen, de grauwe klas, is er iemand met een onvoldoende schoolcijfer die zichzelf dreigt te doden: Van Beek. Bint maakt hen allen duidelijk dat het hem niets kan schelen. Ook het geval Fléau wordt besproken. Bint wil hem van school hebben, omdat hij al lang onrust stookt. Van Beek pleegt inderdaad zelfmoord en er komt een oproer. De hel had de oproer ontmoedigt. Bint was trots op hen. Fléau is van school af gegaan, evenals de conciërge (hij had meegeholpen met de oproer) en de werkster.



Er wordt een reisje georganiseerd en De Bree neemt de helft van de hel mee naar België. De Bree vindt dit duidelijk prachtig om te doen.



Op een gegeven moment moeten ze een kortere weg nemen, omdat één van de leerlingen een langere toch niet aankan. Twee leerlingen nemen stiekem toch de langere weg. Ze houden zich aan Bints plannen.Een tijd later komt de conciërge bij De Bree bedelen om geld, maar De Bree stuurt hem weg. Later gaat De Bree de school verlaten, maar Bint vraagt hem of hij niet nog langer wil blijven. De Bree wijst dit in eerste instantie af, maar thuis schrijft hij Bint een briefje waarin hij zegt dat hij de baan toch accepteert.



Op de eerste dag van het volgende schooljaar hoort De Bree dat Bint zijn ontslag heeft genomen. Iedereen weet dat Van Beek de oorzaak was. De Bree gaat vervolgens verder met 5C, de hel. Deze klas is natuurlijk wel overgegaan maar nog niets veranderd. Vervolgens gaat De Bree nog langs bij Bint, maar wordt aan de deur geweigerd. Bint wil niet meer met iemand van de school te maken hebben.



Bronnen

1:(Roman van een zender) De titel Bint heeft te maken met de rector Bint die de 'ideale'leerlingen wil maken met behulp van 'stalen tucht'. Hij wil dat mensen later zeggen: die komt van de school van Bint.



2: Het verhaal is een Roman. Het is mede ook een schoolverhaal.



3a:De Bree gaat een klas lesgeven waar geen orde heerst.Hij wil deze klas hard aan pakken.

b: 1- De Bree is leraar op een school.



2- 4D is een verschrikkelijke klas,dat opgevoed moet worden.



3- 4D luistert niet, maar wil juist gaan gein trappen.



4- Van Beek(leerling) pleegt zelfmoord,omdat hij een onvoldoende schoolcijfer had.



5- Er komt een oproer wat 4D weet te stoppen.



6- Bint heeft ontslag ingedient en wil met niemand meer van de school te maken hebben.



c: Het verhaal begint met Bree als leraar die les geeft aan 4D en eindigt met rector Bint die ontslag heeft ingedient.



4a: De hoofdpersonen zijn De Bree,4D en Bint.4D zijn types.



b: -De Bree is leraar. Tijdelijke invalkracht.Hij volgt Bint's idealen. Hij is trots op 'de hel'. Hij ziet ze als monsters.



-Bint is de directeur waar het allemaal plaatsvindt. Sinds 5 jaar eist hij 'stalen tucht' om reuzen van leerlingen te kweken. Hij beschouwt 4D als zijn meesterwerk. Wat er met de leerlingen gebeurde liet hem overigens koud.



-4D 'de hel' is een verschrikkelijke klas met vreemde leerling namen zoals: De Moraatz, To Delorm, Kiekertak en Taas Daamde.



5a: Het verhaal zou zich af kunnen spelen in de tijd van nu of 50 jaar geleden.



b:Tussen het begin en het eind verloopt ongeveer een schooljaar.



c:Het is een chronologisch verteld vehaal.



d:Er zijn haast geen terugblikken.



e:Ja,ongeveer aan het eind van het verhaal breekt de zomervakantie aan wat niet interessant is voor het boek.



6a:Het verhaal beleven we door de ogen van het personage De Bree.



b:Af en toe wordt het als een ik-verhaal beschreven.



c:Ja,in dit geval is de schrijve de alwetende verteller.



7:Het verhaal speelt zich af op de school waar De Bree als leraar gaat werken.



8:De leerlingen in klas 4D die zich als een beest gedragen.De Bree wil hier wat van maken.



9a/b:Hij wil hier mee duidelijk maken dat zoiets snel moet ontdekt worden en er wat aan gedaan moet worden.



10a:Taalgebruik was normaal en netjes.



b:Er waren wel wat beschrijvingen over de personen in het verhaal.



c:Ja,het verhaal bevat aardig wat dialogen.



Mening

Het verhaal kan echt gebeurd zijn, omdat het zich op een school afspeelt, wat veel voorkomt. Het verhaal was ook erg origineel. Het had een verrassend slot omdat Bint ontslag neemt op het eind.



Info over schrijver

Ferdinand Johan Wilhelm Christiaan Karel Emiel Bordewijk werd geboren op 10 oktober 1884 in Amsterdam. Tot zijn tiende woont hij in een monumentaal huis aan het singel, maar in 1894 verhuist hij naar Den Haag, waar hij zijn hele leven-op verschillende adressen-zal blijven wonen.



Na zijn gymnasiumopleiding studeert Bordewijk rechten in Leiden. In 1912 promoveert hij en een jaar later wordt hij beëdigd als advocaat. Al snel krijgt een betrekking op een advocatenkantoor in Rotterdam, een baan die hij de eerste tijd nog combineert met een parttime baan als leraar op handelsscholen in Den Haag en Rotterdam. In 1914 trouwt hij met de componiste Johanna Roepman; ze krijgen 2 kinderen, Robert en Nina. Op 28 april 1965 overlijdt hij.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen