U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Kees Van Kooten - Zwemmen Met Droog Haar.
Deze versie komt van http://www.studentsonly.nl/uittreksels/bv.asp?BvID=155 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2621 woorden.

Samenvatting
(III) Tien jaar geleden heeft Barbara, de vrouw van de verteller Kees van Kooten zelf, in Roemenië kennis gemaakt met Ralu Balescu. Ze werden vriendinnen en bleven met elkaar schrijven. In maart 1990 is Barbara naar Roemenië teruggegaan, als Ralu's gast, en heeft haar bezoek opgenomen op video. Ze heeft de president Iliescu gefilmd, die op het plein van de Nationale Eenheid zijn bevrijde landgenoten toesprak.

(II) In januari 1991 brengt Ralu een tegenbezoek in Nederland.

(IV) Kees en z'n familie sloven zich uit om het Ralu naar haar zin te maken. Ze doen net alsof ze blij zijn met de cadeaus die ze van Ralu hebben gekregen, maar die later toch van slechte kwaliteit bleken.

(V) Voor elke dag is en programma opgesteld en wordt er iets bijzonders gegeten. De afgelopen jaren hebben zij uit Ralu's brieven haar levensomstandigheden leren kennen. Ze werkt op de afdeling statistieken van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ze heeft twee kinderen en heeft elke dag veel improvisatievermogen nodig om rond te komen. Toen president Ceausescu verdreven was, was zij laaiend enthousiast geweest, maar nu heeft haar geestdrift plaats gemaakt voor teleurstelling. De nieuwe machthebbers zijn geen haar beter dan de oude.

(VI) De van Kootens worden op den duur doodmoe van hun geforceerde gastvrijheid en de noodzaak de hele dag Engels te spreken.

(VIII) Kees is dan ook blij als hij er twee dagen uitkan om ergens in Brabant voor te lezen uit eigen werk. Als hij weer thuis is begint hij Ralu te ontlopen en met z'n vrouw komt hij tot de conclusie dat hun gevoelens voor haar meer op medelijden dan op liefde rusten.

(X) Kees heeft een afspraak met het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) voor Ralu gemaakt. Terwijl zij wordt rondgeleid koopt Kees in de Hema allerlei spulletjes die hij haar mee wil geven als ze weer naar huis gaat.

(XII) Op een avond bekijken ze het programma Keek op de Week. Daarin worden opnamen getoond die Barbara vorig jaar in Roemenië heeft gemaakt van Ralu en haar familie. Kees is alleen vergeten dat in een van de sketches kleren worden gebruikt die Ralu voor hen gemaakt heeft. Als die kleren in een klucht gebruikt worden gaat Ralu beledigd naar boven en stapt de volgende dag nog op de trein en gaat terug naar Roemenië.

(XV) Twee weken later schrijft Ralu Barbara een brief waarin zij zich verontschuldigd dat het bezoek zo is afgelopen. Ze neemt de schuld helemaal op zich. Door de cadeaus van de familie Van Kooten te accepteren heeft zij verkeerde verwachtingen gewekt. Ze Verbreekt met deze brief de relatie tussen hen. Toch neemt Kees zich voor om Ralu's lievelingsmuziek op te nemen en het haar op te sturen.


Tijd & Ruimte
Historische tijd
Dit moet ongeveer in 1991 geweest zijn, omdat toen 'Keek op de Week' op de televisie was. Het moet tevens na de val van het communisme in Roemenië zijn. Het lijkt mij onzinnig en een beetje pijnlijk haar zo'n hele uitzending van Keek op de Week te vertonen - waar maken wij ons in Holland in hemelsnaam druk om. (Blz. 79 r.20-23)

Ik voel de camera door een zee van bezielde Roemenen deinen, om ten slotte te stranden in de menigte op het plein van de Nationale Eenheid, waar Iliescu zijn bevrijde landgenoten toespreekt.(Blz. 17 r.22-25)



Verteltijd
De laatste bladzijde van het boek is bladzijde 97. Aangezien er op de eerste zes bladzijden van het boek geen verhaal staat is het 97 - 6 = 91 bladzijden.



Vertelde tijd
Hoofdstuk 1 is een flashback. Het verhaal begint in medias res en draagt dus een flashback bij zich. Kees zit te kijken naar Ralu, die bananen eet, terwijl ze pas op bladzijde 12 aankomt. Hoofdstuk 3 is een retrospectie. Hier vertelt Kees in de verleden tijd. Terwijl de rest van het verhaal in de tegenwoordige tijd wordt verteld. Hoofdstuk 5 is weer een retrospectie. Ook hier vertelt Kees weer in de verleden tijd. Terwijl de rest van het verhaal in de tegenwoordige tijd wordt verteld.



Vertraging/versnelling
Het verhaal is op zich zeer traag geschreven, omdat het verhaal gaat over het logeren van Ralu Balescu. Zij blijft 'maar' tien dagen. En dat wordt verteld in 91 bladzijden. Maar door het aantal retrospecties, waarin de situatie in Roemenië wordt geschetst, wordt het aantal bladzijden dat werkelijk aan het bezoek wordt gewijd ten zeerste beperkt.


Fysische ruimte
Het verhaal speelt zich vooral af in het huis van Kees. Het speelt zich af rond 1991. Over het weer in Nederland wordt weinig gezegd, maar het is echter wel opvallend dat het in Roemenië in de verhalen zeer vaak sneeuwt. Als Kees in een Brabants dorpje overnacht in een hotel, beschrijft hij wel de hotelkamer. Er staan drie met verschoten spreien afgedekte eenpersoonsbedden in het gelid. Een wastafel en een handdoekrekje met vier verschillend gekleurde theedoeken van vliesdun gesleten badstof en twee te smalle washandjes. Schoon, dat wel. Een kast van spaanplaat, met de vertrouwde wirwar van draadstalen kleerhangers: als je er eentje uitpakt komen alle knaapjes mee naar buiten en raak je verstrikt in een rinkelende maliënkolder. Rotantafeltje met symmetrisch gebarsten glazen blad, te laag om aan te schrijven, te hoog om je voeten op te leggen. (Blz. 49 r. 19-blz. 50 r.2)

Psychische ruimte
De betekenis van het weertype in Roemenië is dat het er erg zwaar is om te wonen. Om door de sneeuw te ploeteren kost veel energie. Ook om in dat land te wonen, moet je ploeteren.

Zintuigelijke waarnemingen
Er wordt weinig waargenomen in het boek. Kees beschrijft alleen wat hij meemaakt, niet wat hij voelt of merkt.


Vertel situatie
Er is in het boek een achterafvertellende ik-verteller. De gedachten van de ik-persoon zijn bekend.

Ik vind het moeilijk kijken naar vrouwen die bananen eten en zij at er minstens tachtig. (Blz. 7 r.1)

Nog nooit heb ik tegen een andere dan mijn vrouw gezegd dat haar koffer te zwaar is. (Blz. 13 r.14)

De ik-persoon gebruikt een vleugje humor:
It is a surprise! roept ze en wij waggelen naar mijn auto, over vlonders en langs bouwputten, want wij krijgen hier een nieuw station omdat het oude gebouw, uit 1906, veel te mooi en te knus was. (Blz. 13 r.16)



Perspectief
Aangezien er maar een verteller in dit boek aanwezig is, is er geen sprake van een perspectief.


Personages
Hoofdpersonen
De hoofdpersoon in dit verhaal is Kees van Kooten. Hij is tevens de schrijver van dit verhaal. Hij is een schrijver en maakt met Wim de Bie een satirisch programma, Keek op de Week, voor de televisie. In het begin vindt hij het nog wel leuk dat Ralu Balescu er is, maar later wordt dit steeds minder. Hij is klein. Want hij moet als zijn zoon de auto heeft geleend de stoel een halve meter naar voren zetten.

Roundcharacter/flatcharacter/type
Kees van Kooten is een roundcharacter, omdat we veel over hem te weten komen. We weten tevens zijn gedachten.


Bijpersonen
De bijpersonen zijn Ralu Balescu en Barbara.

Ralu Balescu
Ralu Balescu komt uit Roemenië. Ze is twee keer getrouwd geweest. De eerste keer is haar man er vandoor gegaan en de tweede heeft zij zelf buiten de deur gezet. Ze werkt op de afdeling statistieken van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ze heeft twee kinderen en heeft elke dag veel improvisatievermogen nodig om rond te komen. Toen president Ceausescu verdreven was, was zij laaiend enthousiast geweest, maar nu heeft haar geestdrift plaats gemaakt voor teleurstelling. Ze weet alles beter en dingt altijd af als ze iets koopt. Verder gebruikt ze veel genotmiddelen. Dit zijn vooral bananen, sigaretten en Campari.

Uiterlijk

Citaat:
Ze heeft kortgeknipt, zwart haar en een open gezicht waarin, iets uit het midden, een eigenwijs neusje wipt. Grijze, geestige ogen en een wilskrachtig kinnetje. Korte maar leuke benen. (Blz. 18 r. 15-24)

Roundcharacter/flatcharacter/type
Ralu Balescu is een flatcharacter, omdat ze door iemand anders wordt beschreven en we geen gedachten van haar weten. Verder weten we wel een groot aantal karaktereigenschappen.

Barbara
Barbara is de echtgenoot van Kees en een vriendin van Ralu. Ook zij bestaat net als Kees en de kinderen echt. Over haar wordt echter weinig verteld in het boek.

Roundcharacter/flatcharacter/type
Barbara is een flatcharacter, omdat er weinig dingen over haar bekend zijn. Verder heeft ze geen bepaalde eigenschappen.

Samenhang personages
Barbara en Kees zijn getrouwd; en Ralu komt bij hen op bezoek. De samenhang van deze personages is dat Ralu hulp nodig heeft en Kees en Barbara deze proberen te geven.


Thematiek
Thema:

Het thema is wel het menselijk tekort. Mensen kunnen het pijnlijk verkeerd hebben als ze andere mensen helpen, maar hun hulp niet geapprecieerd wordt en dan niet weten wat ze verkeerd hebben gedaan.



Motieven:

Ik heb drie motieven gevonden:
- Bananenmotief
- Bezitmotief
- Vrijheidmotief

Bananenmotief
Ralu Balescu gebruikt erg veel genotmiddelen. Deze zijn allemaal Westers. Het valt vooral op dat ze erg veel bananen eet.
Ik vind het moeilijk kijken naar vrouwen die bananen eten en zij at er minstens tachtig. De eerste tien stuks pelde zij vol eerbied en na elke hap kreunde zij van genot, maar in de loop van haar verblijf werd ze onverschilliger.

Het eerste wat zij 's ochtends na het opstaan deed, was een banaan eten en als zij 's avonds naar bed ging, gingen er twee mee naar boven. Op het laatst nam zij bananen zoals ik sigaretten.
In een van de vier bolle koffers waarmee zij na tien dagen terugreisde zat een grote groene tros minibananen, voor haar dochtertje van twaalf. Dat had ooit, op driejarige leeftijd, bij toeval een banaan geproefd en daarna nooit meer, maar over die smaak sprak het kind nog steeds. (Blz. 7 r.1-16)

Intussen dronk zij Campari. Acht bananen en een liter Campari per dag. Dit gunden wij haar als geen ander, dat spreekt vanzelf.
(Blz. 9 r. 17-20)

In Duitsland heeft zij vier sloffen L&B sigaretten gekocht. In ons laatste pakket hadden wij, behalve parfum, T-shirts en spijkerbroeken voor haar kinderen, steunkousen voor haar moeder en whiskey voor haar vader, drie sloffen Malboro gestopt en daar was er nog maar eentje van over toen zij onze opengemaakte en weer dichtgeplakte doos afhaalde.
(Blz. 14 r.10-19)

Ze wil ook dingen uit het Westen hebben.
Haar vader had via-via zelfs een Apollo Elfbutton weten te bemachtigen. Die werden uitgedeeld door de Amerikaanse Ambassade. Hij had hem een jaar lang op de kraag van zijn jas gedragen, trots als een aap, tot hij hem kon ruilen voor een banaan.
(Blz. 47 r. 16-22)

Betekenis bananenmotief
Dit is een leidmotief, omdat een banaan een voorwerp is, dat buiten het verhaal geen betekenis heeft.
Ralu gebruikt deze genotmiddelen, omdat ze erg met het Westen samenhangen. Het Westen betekent vrijheid voor haar. En vrijheid is voor haar erg belangrijk, omdat zij zich onderdrukt voelt (en ook wordt). Ze zoekt een toevlucht naar het Westen in de genotmiddelen.

Bezitmotief
In het verhaal wordt vele malen een hele opsomming gegeven over wat men wel niet bezit.

In Duitsland heeft zij vier sloffen L&B sigaretten gekocht. In ons laatste pakket hadden wij, behalve parfum, T-shirts en spijkerbroeken voor haar kinderen, steunkousen voor haar moeder en whiskey voor haar vader, drie sloffen Malboro gestopt en daar was er nog maar eentje van over toen zij onze opengemaakte en weer dichtgeplakte door afhaalde. (Blz. 14 r. 11-19)

Binnen blijkt deze gekte te slaan op de prijzen, die zo onweerstaanbaar laag zijn dat ik, behalve de tien stuks voor Ralu, onmiddellijk twintig gloeilampen voor onszelf koop; alsmede drie bussen witte hoogglanslak, vijf wissellijsten, duizend meter paktouw (altijd handig), twee kilo gemengde drop, een nieuwe duimstok (je zal maar zonder zitten), een loep, twee potten inkt, een schaar (nooit weg want altijd zoek) en tien onderbroeken voor de prijs van vijf. ... Zeep, kaarsen, naaigaren, naalden, een kaasschaaf, elastiek, pantoffels voor haar vader, twee badmutsen voor haar moeder, kleurpotloden voor haar jongste dochter en een rugzak voor de oudste, drie aardappelmesjes en nog zo'n stuk of twintig artikelen waar zij niet om gevraagd heeft. (Blz. 72 r. 9-23)

En ik had alles! Behalve de radio, de video, het audio en de televisie had ik ook nog een trombone, mijn synthesizer, mijn drumstel en mijn postzegels; mijn tuin, mijn bibliotheek en mijn aquarium; mijn jet-ski, mijn waterski's, mijn speed-boat, UltraLight-vliegtuig en hangglider; mijn heggeschaar, steengrill, monoski's bladerkanon en papierversnipperaar; fax, copier, officiersmes en antwoordapparaat; mijn motor, mijn honden, mijn decoupeerzaag en mijn racefiets; mijn mountainbike met triathlonstuur, mijn hogedrukspuit en mij lasapparatuur; mijn skateboards, rollerskates, hometrainer, fitness-bank, lage noren, snookertafel en flipperkast; mijn reisstrijkijzers, spanningzoekers, draadkrimptangset; mijn sterrekijker en mijn schijnwerper en mijn zwembad met driemeterplank en mijn duikapparatuur; dus ik verveel mij niet gauw, in mijn eentje. (Blz. 36 r.15- blz. 37 r.5)

Betekenis bezitmotief
Hiermee wordt het verschil in bezit tussen Kees van Kooten, en dus de Westerlingen, en Ralu Balescu, de Oosterlingen.

Mislukkingmotief
Er mislukt een groot aantal dingen.
Kleine dingen:
- Gaarne gedaan. En uw naam was?
- Van Kooten.
- Met een K?
- Heel graag ja, met een K.
- Eén of twee o's?
- Doet u er maar twee.
- Tot genoegen, mijnheer Koolen.
(Blz. 11 r.6-13)

Op de begeleidende vrachtbrief die de inhoud beschreef, had de Roemeense douane van de Hollandse 3 een 1 gemaakt en was de fles whiskey eenvoudig doorgeschrapt.(Blz. 14 r.21-24)

(Parafrase)
Kees wil Ralu een video laten zien van een uitzending van Keek op de Week. Als Ralu de film gezien heeft wil ze naar huis. Dit omdat Kees in deze uitzendig kleding, die Ralu voor Barbara heeft gemaakt, draagt. (Blz. 82-83)

Allerlei dingen mislukken in het boek.

Betekenis mislukkingmotief
Dit motief geeft aan dat ook de mensen in het Westen niet perfect zijn en het niet perfect hebben. Sommige mensen denken dat de mensen uit het Westen het perfect hebben en perfect zijn. Dit is natuurlijk niet waar.


Boekbeschrijving & Titel
'Zwemmen met droog haar' is een Roemeense uitdrukking. Het betekent zoiets als: Wel aan de goede kant staan maar niet je handen vuil maken. Het slaat op de familie van Kooten die wel Ralu helpt maar alleen af en toe een cadeautje stuurt en meer niet.


Literatuur geschiedenis
Cornelis (Kees) Reinier van Kooten groeide op in een harmonieus, ruimdenkend Haags gezin. In 1960 slaagde hij voor het examen gymnasium alfa. Na zijn militaire dienst ging hij in Amsterdam wonen, waar hij aan de kost kwam door het schijven van reclameteksten. In 1963 begon hij samen met Wim de Bie de rubriek de Cliché-mannetjes in het VARA-radioprogramma Uit- laat. Ze speelden twee mannen die boven het biljart in plat- Haags aan het kletsen waren. Een jaar later maakte Van Kooten een jaar lang deel uit van cabaret Lurelei, met onder andere Jasperina de Jong en Eric Herfst. Op de Tv verschenen Van Kooten en De Bie voor het eerst in 1965. Algemene bekendheid kregen ze door hun bijdragen aan het satirische programma Hadimassa van de VARA. Vanaf 1972 verschenen ze voor de VPRO-camera's. In Het gat van Nederland nog gewoon als Van Kooten en De Bie, maar sinds 1972 doen zij programma's die verzorgd worden door het door hen 'opgerichte' Simplistisch Verbond. De programma's van het Simplistisch Verbond werden door de Nederlandse televisiecritici in 1974 en 1977 bekroond met de Nipkovschijf. In 1967 begon Van Kooten zijn literaire werk met de rubriek Treitertrends in de Haagse Post. Hij maakte teksten
voor liedjes en cabaretnummers voor Wim Kan, Gerard Cox e.a. In 1981 ontving hij van Nico Scheepmaker de Cestoda-prijs 'voor het moeiteloos beoefenen van de Nederlandse taal in al zijn genres'. Tegenwoordig maakt Van Kooten met De Bie TV Programma's als Keek op de week en Krasse Knarren. Andere boeken van Van Kooten zijn: Koot graaft zich autobio, Veertig, Modernismen.


Eigen mening
Ik vind het een leuk verhaal. Vooral omdat er veel humor in voor komt. Het verhaal zelf is ook goed, omdat je ziet dat de mensen in het oosten het niet goed hebben. Het thema weet iedereen wel na het lezen van dit boek, omdat ik denk dat het echt uit het boek naar voren komt. Wel is het een moeilijk thema om uit te leggen.


Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen